Etusivu » Tiedotteet » Talous » Yritysten perustaminen vähentynyt vuoden takaisesta

Suomen Uusyrityskeskukset ry

Yritysten perustaminen vähentynyt vuoden takaisesta

Julkaistu: 09.09.2015 klo 13:07
Julkaisija: Suomen Uusyrityskeskukset ry

Suomen uusyrityskeskusten kautta perustettuja uusia yrityksiä oli vuoden alkupuoliskolla reilu kymmenes vähemmän kuin viime vuonna vastaavana ajanjaksona.

Vuonna 2015 perustettiin kahden ensimmäisen vuosineljänneksen (1.1.—30.6.) aikana yhteensä 3656 yritystä uusyrityskeskusten avulla. Vastaava luku viime vuodelta on 4129. Laskua on siis tapahtunut 11 prosenttia.

Yritysten perustamisaktiivisuudessa on havaittavissa alueellisia eroja. Suomen viidestä suurimmasta kaupungista (Helsinki, Espoo, Tampere, Vantaa, Oulu) Helsingissä ja Vantaalla yritysten määrä kasvoi jonkin verran vertailujaksolla. Espoossa tapahtui hienoista laskua. Tampereella yrityksiä perustettiin 22 prosenttia vähemmän ja Oulussa 38 prosenttia vähemmän kuin vertailujaksolla.

Myös uusyrityskeskusten asiakasmäärä laski jonkin verran vertailujaksolla. Kun asiakasmäärät ovat viime vuosina vaihdelleet vastaavana ajanjaksona 9000–10 000 välillä, oli asiakkaita tämän vuoden alkupuoliskolla hieman yli 8500.

Uusyrityskeskukset antoivat tämän vuoden alkupuoliskolla lähes 30 prosenttia vähemmän starttirahalausuntoja kuin vuoden 2014 alkupuoliskolla. Tämä johtuu siitä, että starttirahat loppuivat osassa maata jo ennen vuoden puoliväliä.

LIITE: Uusyrityskeskusten tilastot 1.1.—30.6.2015 väliseltä ajalta + vuoden 2014 vertailuluvut (sis. asiakasmäärät, uusien yritysten määrät ja annettujen rahoituslausuntojen määrät)

Suomen Uusyrityskeskukset ry
toimitusjohtaja Jari Jokilampi
jari.jokilampi@uusyrityskeskus.fi