Etusivu » Tiedotteet » Talous » Yritysten perustaminen laski alkuvuonna Kotkan-Haminan seudulla

Cursor Oy, Kotkan-Haminan seudun kehittämisyhtiö

Yritysten perustaminen laski alkuvuonna Kotkan-Haminan seudulla

Julkaistu: 31.05.2016 klo 08:05
Julkaisija: Cursor Oy, Kotkan-Haminan seudun kehittämisyhtiö

Perustamisinto heijastelee edelleen osin yleistä epävarmuutta, ja talouden nousua odotellessa yrityksiä perustetaan hitaammalla tahdilla.

Kotkan-Haminan seudulle perustettiin kuluvan vuoden ensimmäisen neljänneksen aikana 14 % vähemmän yrityksiä kuin vastaavana aikana viime vuonna. Cursorin aloittavan yrittäjän neuvonnan kautta yrityksiä perustettiin kuitenkin 4 % enemmän. Cursor toimii uusyrityskeskuksena Kotkan-Haminan seudulla ja toteuttaa aloittavan yrittäjän neuvontaa uusyrityskeskusmallin mukaisesti.

Perustetuissa yrityksissä on mm. kauneudenhoito-, hyvinvointi-, terveys- ja sosiaalipalveluja tarjoavia yrityksiä sekä rakennustoiminnan yrityksiä.

Perustaminen on edelliseen vuoteen verrattuna ollut vilkkainta Kotkassa, jonne oli maaliskuun loppuun mennessä syntynyt 48 uutta yritystä. Viime vuoden vastaava luku oli 47.

Yritystoimintansa lopettaneita oli 6 % edellisvuotta vähemmän, mutta nettolisäys supistui 50 %. Eniten lopettaneita yrityksiä oli rakentamisen, kuljetuksen- ja ravitsemustoiminnan toimialoilla.

Lopettaneista yli puolet oli toiminimiyrityksiä. Reilu 60 % yrityksistä oli perustettu vuoden 2000 jälkeen. Yhtenä syynä lopettamiseen lienee se, että yritystä ei välttämättä enää perusteta loppuiäksi, vaan yrittäjyys voi olla myös väliaikainen ratkaisu. Jo yrityksen liikeidea voi olla kestoltaan rajallinen.

Konkurssien määrä (maaliskuu 2016) Kotkan-Haminan seudulla sekä konkurssien henkilöstövaikutukset ovat selvästi lisääntyneet. Kotkan-Haminan seudun konkurssitilanne noudattelee vertailuseuduista (Kouvolan, Salon, Porin ja Vaasan) lähinnä Kouvolan seutukunnan kehityslinjaa.

Tiedot perustuvat kehittämisyhtiö Cursor Oy:n keräämiin tietoihin.

Uusia yrityksiä perustettiin bruttomääräisesti 68 kpl. Kun toimintansa lopettaneita oli 61, jäi nettolisäykseksi seitsemän yritystä.

Lukumääräisesti eniten perustettiin taiteiden, viihteen ja virkistyksen sekä muun palvelutoiminnan yrityksiä (13 kpl), tukku- ja vähittäiskaupan sekä moottoriajoneuvojen korjauksen yrityksiä (12 kpl) sekä julkisen hallinnon ja maanpuolustuksen sekä koulutuksen yrityksiä (10 kpl). Tilastokeskuksen toimialaluokitus TOL 2008

Toimialoista voimakkaimmin ovat kasvaneet taiteiden, viihteen ja virkistyksen sekä muun palvelutoiminnan ja terveys- ja sosiaalipalvelujen toimialat. Kunnittain tarkasteltuna uudet perustetut yritykset jakautuivat seuraavasti (osuus prosenteissa): Hamina 10 (15 %), Kotka 48 (71 %), Miehikkälä 1 (1 %), Pyhtää 7 (10 %), Virolahti 2 (3 %).

Uusista yrityksistä venäläisomisteisia on 5 kpl eli n. 7 %.

Kristiina Kuparinen, Cursor Oy, p. 040 1902 516

Liitteenä tilastot:

• Uusien yritysten vertailut 1.1.–31.3.2016 ja 2015 (graafisesti)
  • Uudet yritykset kunnittain Kotkan-Haminan seudulla 1.1.–31.3.2016
  • Uusien yritysten vertailu kunnittain Kotkan-Haminan seudulla 1.1.–31.3.2016 ja 2015
  • Uusien yritysten vertailut toimialoittain Kotkan-Haminan seudulla 1.1.–31.3.2016 ja 2015

Cursor Oy, Kotkan-Haminan seudun kehittämisyhtiö vastaa Kotkan, Haminan, Miehikkälän, Pyhtään ja Virolahden kuntien yritysneuvonnasta ja toteuttaa seudun elinkeinokehittämishankkeita. Cursor palvelee Etelä-Kymenlaakson yrittäjiä, yrittäjiksi aikovia ja seudulle asettuvia yrityksiä liiketoiminnan perustamis- ja kehittämisasioissa. Toimipisteemme sijaitsevat Kotkassa Eagle-talossa E18-tien varrella ja Haminan keskustassa Raatihuoneentorilla. Cursorin omistavat seudun kunnat (Kotka, Hamina, Pyhtää, Virolahti ja Miehikkälä) yhdessä alueen teollisuusyritysten ja rahoituslaitosten kanssa.

www.cursor.fi

Tutustu julkaisijan muuhun lehdistöaineistoon