Etusivu » Tiedotteet » Talous » Yrityskummien mentoroinnilla on suora vaikutus mikroyritysten menestymiseen

Suomen Yrityskummit ry

Yrityskummien mentoroinnilla on suora vaikutus mikroyritysten menestymiseen

Julkaistu: 24.11.2015 klo 14:14
Julkaisija: Suomen Yrityskummit ry

Suomen Yrityskummien teettämä valtakunnallinen vaikuttavuustutkimus osoittaa yrityskummien avun vahvistavan mikroyrittäjien johtamistaitoja.

- Tulosten perusteella voimme iloksemme vahvistaa, että erityisesti pienten ja yksinyrittäjien ammatillinen osaaminen kehittyy yrityskummin avulla. Kehitys heijastuu yritysten liikevaihdon ja kannattavuuden kasvuun. Tulokset tästä ovat hyvin rohkaisevia ja kannustavat yrityskummeja vapaaehtoistyössä, sanoo Suomen Yrityskummien hallituksen puheenjohtaja Pauli Leimio.

- Yrityskummien tutkimukseen vastanneista n. 90% oli mikro- ja yksinyrittäjiä. Tutkimusten perusteella yksinyrittäjät kokevat muita yrittäjiä enemmän taloudellista epävarmuutta ja yksinäisyyttä. Näissä pienissä yrityksissä syntyy uudenlaista liiketoimintaa ja merkittävä osa uusista työpaikoista. Yrityskummien vaikutus on yhteiskunnallisesti tärkeä työllisyyden kannalta, sanoo Leimio.

Vaikuttavuustutkimuksen toteuttajatiimin tutkija Pekka Kähkönen Asiantuntijakeskus Gordionpro Oy:stä puolestaan yllättyi myönteisesti:

- Tutkimuksessa haastatellut yrittäjät olivat erittäin kiitollisia yrityskummeilta saamastaan tuesta. Vastaajien mielestä parasta mentoroinnissa oli vuorovaikutus yrityksen kehittämiseen liittyvissä kysymyksissä.

"Puhuttiin asioista oikeilla termeillä - ei kierrelty. Taisin ihan itkeä, kun kävelin pois ensimmäisestä palaverista, kun tuli sellainen olo, että minua todella kuunneltiin."

" Kyseessä oli yksi tapaaminen. Kestoltaan kaksi tuntia, mutta anti oli todella kattava. En tiedä saisiko tuollaista oppia minkä sain kahdessa tunnissa perinteisellä kouluopiskelullakaan."

Tutkimuksen toteuttivat Oulun Yliopiston Tuotantotalouden osasto ja Asiantuntijakeskus Gordionpro Oy ja se tehtiin nyt ensimmäisen kerran Suomen Yrityskummien historian 21 vuoden aikana.

hallituksen puheenjohtaja Pauli  Leimio,Suomen Yrityskummit ry, p. 0400 202 442

tutkija Pekka Kähkönen, Gordionpro, p. 050 502 51 59

yrityskummiasiamies Minna Järvinen, Suomen Yrityskummit ry, p. 050 371 0602

SUOMEN YRITYSKUMMIT RY

Suomen Yrityskummit ry on kokeneista yrittäjistä, yritysjohtajista ja elinkeinoelämän vaikuttajista koostuva asiantuntijaverkosto, johon kuuluu 1200 yrityskummia.

Vuonna 2014 yrityskummit auttoivat 1234 pk-yritystä. Eniten näistä oli palvelualan, tukku- ja vähittäiskaupan ja teollisuuden yrityksiä. Yritysten auttamiseen yrityskummit käyttivät yli 18 000 työtuntia vuonna 2014. Yrityskummit eivät veloita toiminnastaan korvausta. Vapaaehtoistyön laskennallinen arvo oli 2,8 miljoonaa euroa.

www.yrityskummit.fi