Etusivu » Tiedotteet » Talous » Windfall-vero vahingoittaa Suomea investointiympäristönä

Energiateollisuus ry

Windfall-vero vahingoittaa Suomea investointiympäristönä

Julkaistu: 21.03.2013 klo 18:14
Julkaisija: Energiateollisuus ry

Energiateollisuus ry on pettynyt hallituksen kehysriihessä tekemään päätökseen jatkaa windfall-veron valmistelua.

Windfall-vero on hallituksen omien energia- ja ilmastopoliittisten tavoitteiden vastainen ja toteutuessaan vahingoittaa vakavasti Suomea investointiympäristönä. Veron viesti investoijille ja rahoittajille on ristiriitainen, sillä se kohdistuu nimenomaan päästöttömään sähköntuotantoon. Veron toteutuminen olisi karhunpalvelus koko kansantaloudelle, Energiateollisuus ry:n toimitusjohtaja Juha Naukkarinen sanoo.

Energiateollisuus ihmettelee myös hallituksen päätöstä nostaa sähköveroa. Verotusta kiristettiin ennätyksellisesti jo vuoden 2011 alussa, jolloin sähkövero lähes kaksinkertaistui. Näin Suomi nousi jo tuolloin kertaheitolla Euroopan kovimpien sähkön verottajien joukkoon.

Toimitusjohtaja Juha Naukkarinen, puh. 050 60772
Johtaja Jukka Leskelä, puh. 050 593 7233
Johtaja Pekka Salomaa, puh. 0500 324 486
Johtaja Eeva Kalli, puh. 044 355 4400

Energiateollisuus ry (ET) on sähkö- ja kaukolämpöalaa edustava elinkeinopoliittinen ja työmarkkinapoliittinen etujärjestö.