Etusivu » Tiedotteet » Talous » Vuoden suomalaisessa erikoisrahassa on joutsen. Kahden euron erikoisraha lasketaan liikkeelle 17.10.

Suomen Rahapaja Oy

Julkaistu: 31.08.2011 klo 09:23
Julkaisija: Suomen Rahapaja Oy

Valtiovarainministeriön ja Euroopan komission päätösten johdosta vuoden 2011 kahden euron erikoisrahassa muistetaan 200-vuotiasta suomalaista pankkia. Lokakuun 17. päivä liikkeelle laskettavassa rahassa nähdään vuoden kultarahasta tuttu taiteilija Hannu Veijalaisen suunnittelema Suomen joutsen.

Jokainen euromaa voi julkaista yhden kahden euron erikoisrahan vuodessa omalla aiheellaan. Vuosina 2002-2011 euromaat ovat julkaisseet yhteensä yli 200 erilaista eurokolikkoa. Erikoisrahan arvopuoli on samanlainen kuin tavallisella kolikolla, juhlakuva on rahan kansallisella puolella.

Tämän vuoden suomalaisen erikoisrahan kansallinen puoli ammentaa perinteen mukaisesti suomalaisesta historiasta, kun raha symboloi 200-vuotiasta Suomen Pankkia. Suomen Pankin juuret ovat Waihetus- Laina- ja Depositioni-Contorissa, joka perustettiin vuonna 1811 keisari Aleksanteri I:n määräyksestä Suomen Turkuun.

Erikoisrahan voi saada kuka vaan

Kahden euron erikoisrahat ovat Suomen Rahapajan suosituimpia tuotteita. Jo kuukausien ajan lukuisat ihmiset ympäri maailman ovat tiedustelleet vuoden 2011 suomalaisen erikoisrahan aihetta.

”Kuka tahansa voi saada erikoisrahan käteensä, sillä osa erikoisrahoista lasketaan tavalliseen rahankiertoon. Ehkä juuri siinä piilee rahojen kiinnostavuus ja niille valittujen aiheiden tärkeys – rahan aihe välittää suomalaisen viestin ympäri maailman niille henkilöille, joiden käsiin raha matkallaan päätyy”, Suomen Rahapajan toimitusjohtaja Paul Gustafsson sanoo.

Suomen Rahapaja tarjoaa 17.10. alkaen tehtaanmyymälässään netissä erikoisrahoja eri tarpeisiin: yksittäispakattujen peilikiiltoisten eli proof-laatuisten erikoisrahojen lisäksi erikoisrahoja voi hankkia myös monta kerralla tai osana rahasarjaa.

Erikoisrahoja tarjotaan unc- eli käyttörahalaatuisina 10 rahan käyttörahapusseissa ja viiden rullan pakkauksissa. Vuoden kolikot kokoavassa Proof-rahasarjassa sekä vuoden toisessa BU-rahasarjassa erikoisraha säilyy muistona muovikotelossa muiden vuoden kolikoiden tapaan. Proof-rahasarja julkaistaan 1.11.

Erikoisrahat valmistetaan valtiovarainministeriön tilauksesta

Suomen Rahapaja valmistaa suomalaisia erikoisrahoja Suomen valtiovarainministeriön tilauksesta. Ministeriö tarjoaa Suomen Rahapajalle ja liikepankeille joka vuosi mahdollisuuden lunastaa ministeriöltä erikoisrahoja. Suomen Rahapaja tarjoaa lunastamiaan erikoisrahoja asiakkailleen eli kuluttajille ja jälleenmyyjille.

Erikoisrahoja voidaan lyödä vain ministeriön tilaama määrä sinä vuonna kun erikoisraha julkaistaan. Suomen erikoisrahoja on lyöty 1,5-2,5 miljoonaa kappaletta kutakin.

Henna Karjalainen
viestintä- ja markkinointipäällikkö
Suomen Rahapaja Oy
henna.karjalainen(at)mint.fi