Etusivu » Tiedotteet » Talous » Vetovoima on viihtyvyyttä ja yhteistyötä

Cursor Oy, Kotkan-Haminan seudun kehittämisyhtiö

Vetovoima on viihtyvyyttä ja yhteistyötä

Julkaistu: 19.04.2016 klo 07:42
Julkaisija: Cursor Oy, Kotkan-Haminan seudun kehittämisyhtiö

Cursor kutsui maaliskuussa Kotkan-Haminan seudun toimijat miettimään alueen tulevaisuutta ja kehittämistä yhteiseen verkkoaivoriiheen. Yli 500 eri-ikäistä ja -taustaista henkilöä osallistui ajatuksillaan ja ideoillaan. Vetovoimaisuudella nähtiin paljon yhteistä asukkaiden ja yritysten viihtyvyyden kanssa, ja samoilla toimenpiteillä voidaan vaikuttaa molempiin. Kiireellisimmäksi asiaksi vastaajat kuitenkin nostivat kaikkien alueen toimijoiden keskinäisen yhteistyön parantamisen.

Ajatukset hyödynnetään alueen elinkeinotoiminnan kehittämistä ohjaavassa elinkeinostrategiassa, jota parhaillaan uudistetaan. ”Avoimen verkkoaivoriihen kautta saaduilla näkemyksillä ja ideoilla on suuri merkitys työssä. Olemme todella kiitollisia ja innostuneita siitä, että saimme näin monia vastauksia”, toteaa Cursorin toimitusjohtaja Mika Perttunen.

Kokonaisvaltaista viihtyvyyttä, enemmän yhteistyötä

Verkkoaivoriihessä vastaajat saivat omin sanoin kertoa miten he kehittäisivät alueen vetovoimaisuutta sekä arvioida ja kommentoida muiden vastaajien näkemyksiä.

Vetovoimaisuudella nähtiin paljon yhteistä asukkaiden ja yritysten viihtyvyyden kanssa, ja samoilla toimenpiteillä voidaan vaikuttaa molempiin. Yleisimpiä aiheita olivat työ ja työpaikat, asukasviihtyvyys, palvelut ja asioiden tekemisen tapa.

Kiireellisimmäksi asiaksi vastaajat kuitenkin nostivat kaikkien alueen toimijoiden keskinäisen yhteistyön parantamisen. Arvioitaessa asioiden kiireellisyyttä tärkeimmäksi nousi asioiden tekemistavan muuttaminen ja alueen toimijoiden ketterän yhteistyön lisääminen, jolla voidaan vaikuttaa positiivisesti kaikkiin olennaisiin alueisiin ja niiden näkymiseen ulospäin. Turhasta nurkkakuntaisuudesta haluttiin eroon.

Osallistujat ottivat kantaa myös seudun vision elementteihin. Visiossa he halusivat korostaa alueen luontaisia vahvuuksia ja omaleimaisuutta, kuten luontoa ja erityisesti merta.

Tutkimuksen toteutti Fountain Park Oy.

Linkki verkkoaivoriihen tiivistelmäraporttiin

Elinkeinostrategia valmis kesäkuussa

Elinkeinostrategiaa on työstänyt seudun yritys- ja päättäjäjoukko.  Seudun kehittämisyhtiö Cursor vastaa ohjelmatyön päivityksen etenemisestä. Seudun kuntajohdosta ja yritysten edustajista koostuva yhtiön hallitus toimii työn ohjausryhmänä. Seutuvaltuusto hyväksyy elinkeinostrategian kesäkuussa.

”Strategia on käytännössä yhdessä tekemistä erilaisten sidosryhmien kesken, kokeiluja ja vahvaa viestintää. Kantavana ajatuksena on se, miten tuodaan innostunut joukko eri sidosryhmiä yhdessä tekemään seudun uutta tulevaisuutta”, kertoo päivitystyötä vetävä Cursorin palvelujohtaja Jouni Eho.

Toukokuun alussa käynnistyy Aito teko, rohkea veto -kilpailu, jossa jaossa on yhteensä 15 000 euroa seudun tulevaisuuden hyväksi toteutettaviin ideoihin. Kilpailusta lisätietoa lähempänä.

Jouni Eho, 040 190 2527, jouni.eho@cursor.fi, palvelujohtaja, Cursor Oy

Lisätietoja verkkoaivoriihen toteuttaneesta Fountain Parkista:

Fountain Park Oy on suomalainen liikkeenjohdon asiantuntijayritys, joka tuo joukkojen viisauden johtamisen arkeen. Liiketoiminta-alueemme ovat; johtaminen, strategiatyö sekä kasvu ja vaikuttaminen. Palvelut liittyvät ennakoivan ja kokemuksellisen tiedon hyödyntämiseen johtamisessa ja strategiatyössä. Palvelumme ytimessä on yhteiskehittämistä edistävä verkkoaivoriihi, jonka avulla tuomme organisaation tai sidosryhmien piilevän tiedon päätöksentekijöiden käyttöön konkreettisin toimenpide-ehdotuksin. Suosituimpia palvelujamme ovat strategia-, sidosryhmä- ja asiakaskokemusdialogit. Asiakkainamme ovat kansainvälisiä suomalaisia yrityksiä, järjestöjä ja ministeriöitä. Olemme toteuttaneet 14 vuoden aikana yrityksille ja julkiselle sektorille yli 1 500 projektia, joihin on osallistunut yli 4 miljoonaa henkilöä. Fountain Park Oy toimii Helsingin Arabianrannassa ja Saksan Leverkusenissa. Henkilökuntaa on tällä hetkellä 15 henkeä.

Cursor Oy, Kotkan-Haminan seudun kehittämisyhtiö vastaa Kotkan, Haminan, Miehikkälän, Pyhtään ja Virolahden kuntien yritysneuvonnasta ja toteuttaa seudun elinkeinokehittämishankkeita. Cursor palvelee Etelä-Kymenlaakson yrittäjiä, yrittäjiksi aikovia ja seudulle asettuvia yrityksiä liiketoiminnan perustamis- ja kehittämisasioissa. Toimipisteemme sijaitsevat Kotkassa Eagle-talossa E18-tien varrella ja Haminan keskustassa Raatihuoneentorilla. Cursorin omistavat seudun kunnat (Kotka, Hamina, Pyhtää, Virolahti ja Miehikkälä) yhdessä alueen teollisuusyritysten ja rahoituslaitosten kanssa.

www.cursor.fi

Tutustu julkaisijan muuhun lehdistöaineistoon