Etusivu » Tiedotteet » Talous » Veronumero puhdistaa rakennusalaa

Veronumero puhdistaa rakennusalaa

Julkaistu: 09.11.2010 klo 09:00
Julkaisija: Rakennusliitto ry

Rakennusliiton puheenjohtaja Matti Harjuniemi katsoo työntekijöiden veronumeron voivan puhdistaa rakennusalaa.

- Jokaiselle maahan tulevalle rakentajalle annettaisiin veronumero, joka näkyisi myös rinnassa olevassa tunnistekortissa. Näin henkilön verotustiedot olisivat verottajan rekisterissä. Numeroton tekijä on pimeä. Tällä voitaisiin siistiä omalta osaltaan yksinkertaisesti ja edullisesti rakennusalaa, sanoi Harjuniemi Vaasassa.

Harjuniemen mielestä harmaa ja pimeä talous syövät pahoin rehellisten yritysten toimintamahdollisuuksia.

-Monet suomalaiset rakennusalan yrittäjät ovat pistäneet turhautuneina pensselit santaan, koska he eivät halua kilpailla pimeillä markkinoilla väärillä hinnoilla.

-Minä uskon, että esimerkiksi Pohjanmaalla tilanne tajutaan erittäin hyvin. Täällä työttömyys Rakennusalan työttömyyskassan jäsenten keskuudessa on nyt Suomen alhaisin eli 9,2 % kun se muualla maassa on 12,7 prosenttia.

Harjuniemen mukaan rakennusala tarvitsee nyt selkeitä, yksinkertaisia pelisääntöjä, joista pidetään kiinni. -Nyt ei ole varaa antaa koko alan luisua hämärämiehille. Tulevaisuudessa rakentamisen laatu korostuu entisestäänkin. Siksi me tarvitsemme koulutettuja, paikallisia rakennusalan ammattilaisia.

Matti Harjuniemi, 050 1586