Etusivu » Tiedotteet » Talous » Venäjän vastatoimista nousee uusia mahdollisuuksia

Cursor Oy, Kotkan-Haminan seudun kehittämisyhtiö

Venäjän vastatoimista nousee uusia mahdollisuuksia

Julkaistu: 10.10.2014 klo 13:19
Julkaisija: Cursor Oy, Kotkan-Haminan seudun kehittämisyhtiö

Kotkan-Haminan seudun kehittämisyhtiö Cursor Oy isännöi Kotkassa perjantaina 10. lokakuuta EU-pakotteisiin ja Venäjän vastatoimiin keskittyneen tilaisuuden. Kuulijoille välitettiin tietoa siitä, miten asiantuntijat uskovat kriisin etenevän ja millaisia uusia mahdollisuuksia tilanne synnyttää suomalaisyrityksille.

Kehitysministeri Sirpa Paatero kertoi tilaisuudessa kriisin globaaleista vaikutuksista ja Suomen talouspoliittisesta asemasta.
"Hienoa, että alueen yritykset ovat lähteneet miettimään vaihtoehtoisia toimintatapoja. Käytännön yhteistyötä on jatkettava. Suomi ja Kaakonkulma voivat nyt olla tarjoamassa - etenkin kansainvälisille yrityksille - vakaan ja turvallisen toimintaympäristön, josta operoida Venäjälle", totesi ministeri Paatero puheenvuorossaan.

Maakunnan erikoistumisella ja yhteistyöllä suuri merkitys

Venäjän maariski on kriisin vaikutuksesta kasvanut, joten Suomen elinkeinoelämän edustajille avautuu uudenlainen tilaisuus tarjota Venäjä-osaamista mm. BRICS-maiden yrityksille.

”Esimerkiksi konttiliikenne on haastattelujen perusteella vähentynyt 25–30 prosenttia. Venäjä hakee nyt uusia kumppanuuksia niistä maista, jotka eivät ole asettaneet pakotteita. Kymenlaakson voi tässä yhteydessä tarjota Venäjä-osaamistaan, turvallista liiketoiminta-alustaa ja logistisia kanavia mm. BRICS-maiden yrityksille”, kertoi Capful Oy:n Kimmo Kivinen.

Capful toteutti Kymenlaakson Pakote-selvityksen, jonka tavoitteena oli ennakoida, millaisiin suuntiin kriisi voi olla kehittymässä ja miten se tulee vaikuttamaan Venäjän talouteen sekä rajan yli tapahtuvaan kauppaan. Selvitykseen liittyi myös toimenpide-ehdotuksia, joiden avulla yritykset ja kehittämis- sekä koulutusorganisaatiot pystyvät yhteistyössä vastaamaan kriisistä nouseviin mahdollisuuksiin.

”Yksi esille nousseista Kymenlaaksoa yhdistävistä erikoistumisaloista oli Venäjän internetkauppa ja siihen liittyvät kustannustehokkaat logistiset ratkaisut. Maakunnan toimijat voisivat yhteisesti testata liiketoimintakonseptin, jolla pienet ja keskisuuret yritykset voisivat entistä tehokkaammin tarjota tuotteitaan venäläisasiakkaille”, mainitsi Kivinen.

Ministeri Paatero sai tilaisuuden osallistujilta kehittämisidean Helsinkiin vietäväksi. Koska yhä kasvava määrä venäläismatkailijoista saapuu Suomeen omilla autoillaan, suomalaisviranomaiset voisivat keskustella venäläiskollegoidensa kanssa matkailua tehostavasta Moskova-Helsinki-autojunapalvelusta.

Liitteenä:

Capful Oy:n loppuraportti - Venäjä-pakotteiden vaikutukset ja mahdollisuudet Kymenlaaksossa

Tiedote pdf-muodossa

Toomas Lybeck, Venäjä-vastaava, Cursor Oy

toomas.lybeck@cursor.fi, puh. 040 190 2571

Cursor Oy, Kotkan-Haminan seudun kehittämisyhtiö vastaa Kotkan, Haminan, Miehikkälän, Pyhtään ja Virolahden kuntien yritysneuvonnasta ja toteuttaa seudun elinkeinokehittämishankkeita. Cursor palvelee Etelä-Kymenlaakson yrittäjiä, yrittäjiksi aikovia ja seudulle asettuvia yrityksiä liiketoiminnan perustamis- ja kehittämisasioissa. Toimipisteemme sijaitsevat Kotkassa Eagle-talossa E18-tien varrella ja Haminan keskustassa Raatihuoneentorilla. Cursorin omistavat seudun kunnat (Kotka, Hamina, Pyhtää, Virolahti ja Miehikkälä) yhdessä alueen teollisuusyritysten ja rahoituslaitosten kanssa.

www.cursor.fi

Tutustu julkaisijan muuhun lehdistöaineistoon