Etusivu » Tiedotteet » Talous » Velkaantuneiden puhelinneuvonnan Velkalinjan ruuhka jatkui vuonna 2009

Takuu-Säätiö

Velkaantuneiden puhelinneuvonnan Velkalinjan ruuhka jatkui vuonna 2009

Julkaistu: 16.03.2010 klo 15:23
Julkaisija: Takuu-Säätiö

Takuu-Säätiön ylläpitämän neuvontapuhelimen, Velkalinjan soittoyritykset lisääntyivät tunuvasti taantuman myötä, vuoden 2008 syksystä lähtien. Vuonna 2008 ne olivat lopulta kaksinkertaiset edelliseen vuoteen verrattuna.

Takuu-Säätiön ylläpitämän  neuvontapuhelimen, Velkalinjan  soittoyritykset  lisääntyivät tunuvasti taantuman myötä,  vuoden 2008 syksystä lähtien. Vuonna 2008 ne olivat lopulta kaksinkertaiset edelliseen vuoteen verrattuna.

Ruuhka jatkui edelleen valtaosan vuotta 2009. Soittoyrityksiä kertyi  kaikkiaan 22 336 eli noin viidennes enemmän kuin vuonna 2008. Päivytyksen lisäämiseen saatiin kuitenkin lisärahoitusta loppuvuonna, mikä  helpotti soittajien läpipääsyä.  Lisäksi maaliskuussa 2010 avattiin verkkovastauspalvelu.

Kuva 1. Takuu-Säätiön Velkalinjan soittoyritykset vuosina 2003-2009

Kulutusluotot ja pikavipit suurin syy velkavaikeuksiin

Kulutusluotot ovat edelleen pääroolissa Velkalinjapuheluissa. Suurimmalla osalla soittajasta velat ovat ensisijaisesti tavanomaista kulutusluottoa kuten luottokorttivelkoja,  tililimiittejä ja  pikavippejä.

Pikavipit ovat  kuitenkin edelleen yleistyneet. Joka viidennellä soittajalla oli pikavippiä ja lähes yhtä monellä rästilaskuja. Tavanomaiset kulutusluotot ovat kuitenkin yleensä euromääräisesti suurin taakka. Kulutusluottoa ja muuta velkaa soittajilla oli keskimäärin 26 600 euroa, kun asuntolainaa ei huomioida.

Soittajien asuntolainat olivat keskimäärin  noin 100 000 euroa. Asuntovelkaisia soittajia oli jonkin verran aiempaa enemmän. Vuonna 2008 asuntolainaa oli 14 posentilla ja toimintavuonna 20 prosentilla.

Kuva 2: Takuu-Säätiön Velkalinjaan soittavien asiakkaiden velkatyypit, muut kuin asuntolainat.

VELKALINJA, puh. 0800 9 8009 arkisin 10.00 - 14.00.
Takuu-Säätiön ylläpitämään Velkalinjaan  voi soittaa kaikkialta Suomesta maksutta ja keskustella nimettömänä erilaisista taloudellisiin vaikeuksiin liittyvistä asioista. Puheluihin vastaavat Takuu-Säätiön työntekijät. Keskusteluissa kartoitetaan kokonaisvelkatilannetta ja maksukykyä ja kerrotaan eri velkojen järjestelykeinoista sekä ohjataan toimimaan ja hakemaan apua..

ASIANTUNTIJA VASTAA VERKOSSA
Puhelinneuvonnan lisäksi  apua saa myös verkkoon  avatusta uudesta palvelusta Talouspaivakirja/Velkalinja verkossa. Talouspaivakirja.fi :ssä käyttäjä voi anonyymisti pitää kirjaa menoistaan ja tuloistaan ja suunnitella talouttaan. Palvelusta voi lähettää myös kysymyksiä Takuu-Säätiön asiantuntijoiden vastattavaksi.