Etusivu » Tiedotteet » Talous » Vaateyhtiöt väistelevät vastuuta

Vaateyhtiöt väistelevät vastuuta

Julkaistu: 24.03.2014 klo 09:45
Julkaisija: Suomen ammattiliittojen solidaarisuuskeskus SASK Ry

Elämiseen riittävä palkka ei kiinnosta suuria brändejä

Kansainvälisen Clean Clothes –kampanjaverkoston julkistama lista paljastaa, että useimmat brändit eivät tee mitään taatakseen ompelijoille elämiseen riittävän palkan.

Laajassa selvityksessä käytiin läpi viidenkymmenen vaatevalmistajan vastaukset kyselyyn, jossa tiedusteltiin niiden toimenpiteitä elämiseen riittävän palkkatason turvaamiseksi alihankintayrityksissä maailman köyhimmissä maissa.

– Alkaa olla jo yleisesti tiedossa, että merkittävä osa vaatteistamme tehdään kehnoissa työoloissa ja nälkäpalkalla, Suomen Ammattiliittojen Solidaarisuuskeskuksen (SASK) viestintäpäällikkö Jukka Pääkkönen sanoo.

– Masentavinta tutkimusraportissa onkin se, että ylivoimainen enemmistö vaateyhtiöistä ei tästä huolimatta näytä tekevän mitään tilanteen korjaamiseksi. Ensimmäinen askel olisi vaatia tehtailta sitovia takuita siitä, että työntekijät pääsevät vapaasti järjestäytymään, Pääkkönen huomauttaa.

– Ammattiliiton avulla palkkatasoa päästäisiin nostamaan ja valvomaan samalla sitä, ettei työntekijöitä pakoteta tekemään epäinhimillisen pitkiä työpäiviä, Eettisen kaupan puolesta ry:n toiminnanjohtaja Lotta Staffans lisää.

Pääkkösen mukaan Clean Clothes -kampanjaverkoston lista on suomalaisten kuluttajienkin kannalta sikäli kiinnostava, että niin vastuuttomimmissa eli vastaamatta jättäneissä kuin oikeita askeleita ottaneissa on vaateyhtiöitä, joiden tuotteita myydään myös meillä.

Suurin osa ei huomioi lainkaan

Suurin osa kyselyyn osallistuneista yrityksistä ei huomioi elämiseen riittävää palkkaa alihankinnassaan: Yrityksistä 30 prosenttia jätti vastaamatta kyselyyn, ja yhtä suuren osan toimet elämiseen riittävän palkan turvaamiseksi olivat käytännössä mitättömiä.

Kampanjaverkosto ehdottaa raportissaan, että elämiseen riittävän palkan turvaamiseksi tekstiiliteollisuuden tämänhetkisiä käytäntöjä on muutettava. Yrityksillä olisi sen mukaan oltava selkeät suunnitelmat ja työkalut elämiseen riittävän palkan toteuttamiseksi alihankintayrityksissä.

Vastaamatta jättivät Armani, Asda, Benetton Group, Celio, Desigual, Diesel, Hugo Boss, Kik, Levi Strauss & Co, LPP S.A, Mexx, Replay, S. Olivaer, Tod's ja Vuitton.

Kyselyyn vastanneita yrityksiä, jotka esittivät lähes mitättömiä toimenpiteitä, olivat: Aldi, Carrefour, Charles Vogële, Decathlon, Esprit, Gucci, IC Companys, Mango, Orsay, Pimkie, Pentland, Promod, VF Corporation, Versace ja WE Fashion.

Yritykset, joilla on lähtökohtaisesti maininta elämiseen riittävästä palkasta, mutta ei toteutusta, olivat: Asics, Bestseller, C&A, Gap, G-Star, Lidl, New Balance, Nike, Next, Takko Fashion ja Tesco.

Yrityksiä, joilla on oikeansuuntaisia toimia, mutta joiden teot eivät vakuuta, olivat: Adidas Group, H&M, Primark, Puma ja New Look.

Askeleita oikeaan suuntaan ottaneita yrityksiä olivat: Inditex, Marks & Spencer, Switcher ja Tchibo.

Raportti julkaistaan kokonaisuudessaan kansainvälisen Clean Clothes -verkoston verkkosivulla 31. maaliskuuta.

Raportin suomenkielinen tiivistelmä (pdf)

Lisätietoja raportista antavat:

Viestintäpäällikkö Jukka Pääkkönen, Suomen Ammattiliittojen Solidaarisuuskeskus SASK ry, jukka@sask.fi, p. 040521 4478.

Toiminnanjohtaja Lotta Staffans, Eettisen kaupan puolesta Eetti ry, lotta@eetti.fi, p. 050 349 5230.

Suomessa Clean Clothes –kampanja perustettiin vuonna 2010 ja se kulkee nimellä Puhtaat vaatteet. Yhteistyöjärjestöjä Suomessa olivat sen alkamishetkellä Changemaker, Luontoliitto, Palvelualojen ammattiliitto PAM, Eettisen kaupan puolesta ry, Suomen Ammattiliittojen Solidaarisuuskeskus SASK, TEAM Teollisuusalojen ammattiliitto ja ammattiliitto Pro. Kansainväliseen verkostoon kuuluu 250 organisaatiota 16 Euroopan maasta. Sihteeristö sijaitsee Amsterdamissa.

Tutustu julkaisijan muuhun lehdistöaineistoon

Mediapankki