Etusivu » Tiedotteet » Talous » Uusia yrityksiä syntyi vuonna 2014 Kotkan-Haminan seudulle edellisvuotta vähemmän

Cursor Oy, Kotkan-Haminan seudun kehittämisyhtiö

Julkaistu: 21.01.2015 klo 07:50
Julkaisija: Cursor Oy, Kotkan-Haminan seudun kehittämisyhtiö

Poikkeuksellisen pitkään jatkunut talouden alamäki vaikuttaa myös yritysten perustamiseen. Uusia yrityksiä perustettiin seudulle viime vuonna kymmenisen prosenttia edellisvuotta vähemmän.

Yrityksiä syntyy hitaammalla tahdilla ja yhtenä syynä lienee tieto yksityisen kulutuksen vähenemisestä. Tämä on saanut varsinkin kuluttajille suunnattuja palveluita tarjoavien yritysten perustamista harkitsevia lykkäämään päätöstään tuonnemmaksi.

Perustaminen on edelliseen vuoteen verrattuna ollut vilkkainta Pyhtäällä, jonne syntyi 32 uutta yritystä. Viime vuoden vastaava luku oli 22. Myös Virolahdelle syntyi viisi yritystä edellisvuotta enemmän.

Viime vuonna perustetuissa yrityksissä on mm. rakennustoiminnan, ravintola- ja kahvilatoiminnan ja terveyden- ja hyvinvoinnin yrityksiä sekä ohjelmistosuunnittelun palveluita ja erilaisia liike-elämän asiantuntijapalveluita tarjoavia yrityksiä.

Yritystoimintansa lopettaneita oli 21 % edellisvuotta enemmän, joten nettolisäys supistui 38 %.

Konkurssien määrä (marraskuu 2014) Kotkan-Haminan seudulla on pysynyt viimevuotisella tasolla, mutta konkurssien henkilöstövaikutukset ovat vähentyneet. Kotkan-Haminan seudun konkurssitilanne noudattelee vertailuseuduista (Kouvolan, Salon, Porin ja Vaasan) lähinnä Kouvolan seutukunnan kehityslinjaa.
Tiedot perustuvat kehittämisyhtiö Cursor Oy:n keräämiin tietoihin.

Vuonna 2014 uusia yrityksiä perustettiin bruttomääräisesti 344 kpl. Kun lakanneita yrityksiä oli 222, muodostui nettolisäykseksi 122 kpl.

Lukumääräisesti eniten perustettiin tukku- ja vähittäiskaupan sekä moottoriajoneuvojen korjauksen yrityksiä (74 kpl) ja ammatillisen, tieteellisen ja teknisen toiminnan sekä hallinto- ja tukipalvelutoiminnan (ml. liike-elämää palveleva toiminta) yrityksiä (58 kpl). (Tilastokeskuksen toimialaluokitus TOL 2008)

Toimialoista voimakkainta kasvu on ollut rahoitus- ja vakuutustoiminnassa sekä kiinteistöalan toiminnassa.

Seudun kuntien osalta perustetut yritykset jakaantuivat seuraavasti (osuus prosenteissa):
Pyhtää 32 (9 %), Kotka 224 (65 %), Hamina 63 (19 %), Virolahti 18 (5 %) ja Miehikkälä 7 (2 %).

Uusista yrityksistä venäläisomisteisia on 31 kpl eli 9 %.

Lisätietoja: Kristiina Kuparinen, Cursor Oy, p. 040 1902 516

Liitteenä tilastot:

Uusien yritysten vertailut 1.1.–31.12.2014 ja 2013 (graafisesti)

Uusien yritysten vertailut toimialoittain Kotkan-Haminan seudulla 1.1.–31.12.2014 ja 2013

Uusien yritysten vertailu kunnittain Kotkan-Haminan seudulla 1.1.–31.12.2014 ja 2013

Uudet yritykset Kotkan-Haminan seudulla vuosina 2010–2014

Cursor Oy, Kotkan-Haminan seudun kehittämisyhtiö vastaa Kotkan, Haminan, Miehikkälän, Pyhtään ja Virolahden kuntien yritysneuvonnasta ja toteuttaa seudun elinkeinokehittämishankkeita. Cursor palvelee Etelä-Kymenlaakson yrittäjiä, yrittäjiksi aikovia ja seudulle asettuvia yrityksiä liiketoiminnan perustamis- ja kehittämisasioissa. Toimipisteemme sijaitsevat Kotkassa Eagle-talossa E18-tien varrella ja Haminan keskustassa Raatihuoneentorilla. Cursorin omistavat seudun kunnat (Kotka, Hamina, Pyhtää, Virolahti ja Miehikkälä) yhdessä alueen teollisuusyritysten ja rahoituslaitosten kanssa.

www.cursor.fi

Tutustu julkaisijan muuhun lehdistöaineistoon