Etusivu » Tiedotteet » Talous » Uusi toimija rahoittaa 400 miljoonalla raaka-ainealan innovaatiotoimintaa.

EIT RawMaterials

Uusi toimija rahoittaa 400 miljoonalla raaka-ainealan innovaatiotoimintaa.

Julkaistu: 07.06.2016 klo 10:11
Julkaisija: EIT RawMaterials

Uusi toimija rahoittaa 400 miljoonalla raaka-ainealan innovaatiotoimintaa.

EIT RawMaterials vauhdittaa innovaatioita raaka-ainearvoketjussa aina malminetsinnästä kaivostoimintaan, prosessointiin, kierrätykseen ja ekologiseen tuotesuunnitteluun asti.

Partnerimme vastaavat t&k-toiminnan toteuttamisesta ja EU on sitoutunut rahoittamaan tutkimustoiminnasta syntyvien ideoiden kaupallistamista. EIT RawMaterials muodostuu yli sadasta teollisuus-, yliopisto-, ja tutkimuslaitospartnerista. Suomalaisia partnereita konsortiossa ovat mm. Aalto-yliopisto, Oulun yliopisto, VTT, GTK ja Outotec. Muita eurooppalaisia partnereita ovat mm. Kungliga tekniska högskolan, Uppsalan yliopisto, Sandvik, Höganäs, Fraunhofer, Helmholtz-instituutti, Lorrainen yliopisto, RWTH Aachen, Mondragon Corporation, LKAB ja Boliden.

Tänä vuonna EIT RawMaterials rahoittaa innovaatiotoimintaa yli 20 miljoonalla eurolla. Vuoteen 2022 mennessä rahoituksen odotetaan nousevan noin 400 miljoonaan euroon. Projektiportfolio koostuu prototyyppi- ja demonstrointihankkeista, opetuskokonaisuuksista, sekä asiantuntijoiden ja t&k-infran verkostoitumisesta.

Kesäkuusta 2016 alkaen EIT RawMaterialsilla on mahdollisuus rahoittaa myös markkinoille aikovien t&k-tiimien sekä start-up- ja pk-yritysten innovaatiohankkeita. Rahoitusta innovaatiohankkeeseen on haettavissa enintään 60 000 €. Tämän lisäksi EIT RawMaterialsilla on mahdollisuus pääomasijoitukseen.

EIT RawMaterials toimii kuudella alueella Euroopassa. Espoon Otaniemessä sijaitseva Itämeren aluekeskus kattaa Suomen lisäksi Ruotsin ja Viron. EIT RawMaterials CLC Baltic Sea Oy:n toimitusjohtaja Olli Salmi ennustaa EIT:n resurssien antavan selkeän piristysruiskeen Itämeren- alueen raaka-aineteollisuuden innovaatiotoimintaan. Salmen mukaan nykyisessä niukkojen t&k-resurssien tilanteessa tämäntyyppinen uusi innovaatiorahoitusmuoto on erittäin tervetullut.

Lisätietoja antaa toimitusjohtaja Olli Salmi

olli.salmi@eitrawmaterials.eu