Etusivu » Tiedotteet » Talous » Työnantajan omavastuu työttömyysturvassa realisoituu

Työnantajan omavastuu työttömyysturvassa realisoituu

Julkaistu: 19.12.2008 klo 09:28
Julkaisija:

Työttömyyseläke on lakkautettu eläkelajina vuoden 1949 jälkeen syntyneiltä. Järjestelmä on korvattu pidentämällä työttömyyspäivärahan niin sanottujen lisäpäivien maksukautta. Käytännössä vuonna 1950 tai sen jälkeen syntynyt henkilö, joka alkaa saada ansiosidonnaista työttömyyspäivärahaa noin 57 vuoden ja yhden kuukauden iässä tai sen jälkeen voi saada työttömyyspäivärahaa sen kuukauden loppuun, jolloin hän täyttää 65 vuotta.

Järjestelmään liittyy työnantajien yrityskohtainen omavastuu. Tulevan vuodenvaihteen jälkeen ensimmäiset henkilöt siirtyvät tälle pidennetylle lisäpäivärahakaudelle, jolloin myös realisoituvat ensimmäiset yrityskohtaiset omavastuut. Omavastuumaksun perii Työttömyysvakuutusrahasto.

Työnantajan omavastuu koskee työnantajia, joiden palkkasumma ylittää noin 1,6 milj. euroa (vuoden 2006 tasossa). Alarajalla omavastuuosuus on nolla, josta se kasvaa lineaarisesti 80 prosenttiin palkkasumman ollessa noin 25,5 milj. euroa (2006 tasossa). Palkkasummana käytetään irtisanomisvuotta edeltäneen vuoden työttömyysvakuutusmaksun alaista palkkasummaa.

Omavastuumaksun perusteena on se teoreettinen ansiosidonnaisen työttömyyspäivärahan määrä ilman lapsikorotuksia, joka irtisanotulle työntekijälle tulisi maksettavaksi lisäpäivien alkamisesta siihen saakka, kun hän täyttää 63 vuotta.

Lisätietoja: Johan Åström

Kuva suurempana (pdf)