Etusivu » Tiedotteet » Talous » Tutkimus: digimarkkinoinnin hyötyjä ei vielä tiedosteta

OS/G

Tutkimus: digimarkkinoinnin hyötyjä ei vielä tiedosteta

Julkaistu: 20.06.2016 klo 10:00
Julkaisija: OS/G

Markkinointikonserni OSG:n teettämän tutkimuksen mukaan keskikokoiset suomalaisyritykset eivät vielä osaa hyödyntää digitaalisen markkinoinnin tarjoamaa potentiaalia. Eniten yritykset panostavat sähköpostimarkkinointiin, vähiten markkinoinnin automaatioon.

Suomalaiset keskikokoiset yritykset arvioivat sähköpostimarkkinoinnin, sosiaalisen median mainonnan ja hakukonemarkkinoinnin tuloksellisimmiksi digimarkkinoinnin keinoiksi. Turkulaisen Kui-tutkimusyhtiön tekemään kyselyyn osallistui 156 yritystä, joiden liikevaihto vaihteli 2-50 miljoonan euron välillä.

- Yrityksen on tunnettava kohderyhmänsä ja asiakkaansa. Haluamme elää niin kuin opetamme, joten lähdimme selvittämään suomalaisten yritysten digitaalisen markkinoinnin tilaa, tavoitteita ja tuloksia, kertoo Business Director Toni Lähteenoja digimarkkinointiyritys OSG Adaptivesta.

Tutkimuksen mukaan 60 prosenttia yrityksistä hyödynsi useampaa digitaalisen markkinoinnin kanavaa, mutta automaation ja sisältömarkkinoinnin mahdollisuuksia ei tiedostettu. Markkinoinnin automaatiolla tarkoitetaan eri työkaluista koottua tietojärjestelmää, jota voidaan hyödyntää esimerkiksi personoidussa viestinnässä, asiakasdemografiatiedon hankinnassa, ostopotentiaalin arvioinnissa tai segmentoinnissa.

Tutkimuksessa selvisi, että yritykset eivät kokeneet hyödyntävänsä digimarkkinoinnin tarjoamaa potentiaalia kovinkaan hyvin. Asteikolla 1-5, jossa 1 merkitsi erittäin huonoa potentiaalin hyödyntämistä, ja 5 suurta potentiaalin hyödyntämistä, vastausten keskiarvosanaksi muodostui 2,7.

Aktiivisimmin yritykset hyödynsivät sähköpostimarkkinointia, joka koettiin toimivimmaksi digimarkkinointikeinoksi. Heikoimmin yritykset olivat valmiita hyödyntämään markkinoinnin automaatiota, sillä vastaajista 112 ilmoitti, ettei käyttänyt sitä lainkaan.

- Automaation tarjoama analytiikka auttaa yrityksiä kohdentamaan sisältönsä oikeille henkilöille oikeaan aikaan. Hyvin tehty analytiikka voi nostaa markkinoinnin tehoa merkittävästi lyhyessäkin ajassa, Lähteenoja toteaa.

Sosiaalinen media ja hakukonemarkkinointi kiinnostavat

Suurin osa vastaajista, 53 prosenttia, suunnitteli investoivansa tulevaisuudessa mainontaan sosiaalisessa mediassa. Seuraavaksi eniten kiinnostivat hakukonemarkkinointi (39 prosenttia) ja sisältömarkkinointi, kuten bloggaajayhteistyöt (34 prosenttia).

Iso osa yrityksistä kertoi tavoittelevansa digimarkkinoinnin avulla lisämyyntiä (29 prosenttia) tai tunnettuutta (26 prosenttia). Myyntiä pyrittiin lisäämään etenkin sähköpostimarkkinoinnilla. Tunnettuuden lisäämisessä yritykset puolestaan kokivat parhaaksi välineeksi sosiaalisen median.

Yritykset olivat innokkaimpia ulkoistamaan hakukonemarkkinoinnin. Sähköpostimarkkinointi ja sosiaalisen median mainonta puolestaan hoidettiin useimmiten itse. Kuitenkin 70 prosenttia niistä yrityksistä, jotka olivat ulkoistaneet sosiaalisen median markkinoinnin, olivat tyytyväisiä yhteistyökumppaneihinsa.

Lisätiedot:

Toni Lähteenoja