Etusivu » Tiedotteet » Talous » Toimitusjohtaja Juha Naukkarinen ET:n ilmastoseminaarissa: Ei enää energiaverojen korotuksia

Energiateollisuus ry

Julkaistu: 15.03.2012 klo 10:00
Julkaisija: Energiateollisuus ry

Energiaverotusta ei pidä kiristää vaalikauden tulevina vuosina, Energiateollisuus ry:n toimitusjohtaja Juha Naukkarinen sanoi avatessaan ET:n ilmasto- ja päästökauppaseminaarin Helsingissä torstaina 15.3. Energiaveroja korotettiin viime vuoden alussa tuntuvasti, joten lisäkorottamispäätösten aika ei Naukkarisen mukaan missään nimessä ole nyt.

Esimerkiksi kotitalouksien sähkövero kohosi viime vuoden alusta noin kaksinkertaisiksi ja teollisuuden sähkövero lähes kolminkertaiseksi. Verotuksemme taso on jo nyt selvästi EUn keskimääräistä tasoa korkeampi, muistuttaa Naukkarinen.

- Ympäristöolosuhteistamme johtuen kotitaloutemme käyttävät sähköä lähes kolme kertaa niin paljon kuin EU-kotitaloudet keskimäärin. Korkea verotasomme korottaa kansalaistemme asumiskustannuksia.

– Ennen kuin lisäkorotuksia edes harkitaan, pitää saada kunnon arvio vuoden 2011 alussa voimaan astuneiden korotusten vaikutuksista muun muassa ympäristön kuormitukseen, kotitalouksien ostovoimaan ja elinkeinoelämän toimintaedellytyksiin. Tällaisen arvioinnin hallitus on ohjelmassaan luvannut tehdä, ja tietääksemme se on jo työn alla.

Turpeen osalta hallitus päätyi ohjelmassaan siihen, että sen verotusta nostetaan asteittain tulevina vuosina. Mikäli nyt tehtäisiin päätös turpeen verotuksen lisäkorottamisesta, ei se Naukkarisen mukaan vaikuttaisi kovin johdonmukaiselta politiikalta.

Hallitus on luvannut myös pitää huolta sähkön ja lämmön yhteistuotannon edellytyksistä verotusta kehitettäessä. Turve on yhteistuotannon ja erillisen lämmöntuotannon tärkeimpiä polttoaineita, joten sen asemaa ei pidä heikentää lisäveroilla.

– Turpeen käyttö voimalaitoksissa turvaa huoltovarmuutta ja mahdollistaa uusiutuvien puupolttoaineiden käytön lämmön ja sähkön tuotannossa. Turpeen lisäverottaminen heikentäisi näin myös metsäbioenergian käyttömahdollisuuksia, vaarantaisi uusiutuvan energian tavoitteen toteutumisen ja saattaisi johtaa fossiilisten tuontipolttoaineiden, ennen kaikkea kivihiilen käytön kasvuun, Naukkarinen toteaa.

Lisätiedot:
Toimitusjohtaja Juha Naukkarinen, puh. 050 60 722
Johtaja Jukka Leskelä, puh. 050 593 7233

Energiateollisuus ry (ET) on sähkö- ja kaukolämpöalaa edustava elinkeinopoliittinen ja työmarkkinapoliittinen etujärjestö.