Etusivu » Tiedotteet » Talous » Tieto löytää käyttäjänsä

Tieto löytää käyttäjänsä

Julkaistu: 28.03.2014 klo 07:00
Julkaisija: Editor Helsinki Oy / Editori.fi

Haluaisitko saada tekstiviestinä tiedon kesämökkiäsi uhkaavasta äkillisestä tulvasta ja samalla tietoa palveluntarjoajista, jotka voivat ennaltaehkäistä vahinkoja? Pitääkö varata astmalääkettä katupölyn vuoksi tulevan viikonlopun hölkkätapahtumaan? Onko lastesi koulumatkalla tapahtunut liikenneonnettomuus?

Profium Sensen uudella asiayhteyksiä ja tilanteita tunnistavalla ns. kontekstuaalisilla palveluilla tämä ja moni muu vastaavanlainen älykäs, yksilöllisten tarpeiden ja asiakkaan sijainnin mukaan räätälöity reaaliaikainen tietopalvelu on mahdollista.

Profium Sense -ohjelmistossa kootaan internetin eri lähdeaineistoja yhtenäiseksi tietovarastoksi jatkokäsittelyä varten. Kun kontekstuaalisten palvelujen käyttäjä on ilmoittanut tiedontarpeensa, hänelle lähetetään informaatiota automaattisesti. Käyttäjä siis määrittelee oman palvelunsa sisällön eikä hänen tämän määrittelyn jälkeen tarvitse itse hakea tietoa aktiivisesti. Sense päättelee älykkäästi mitä tietoa, milloin ja mihin kanavaan käyttäjälle tarjoillaan.

- Kontekstuaaliset palvelut –sovelluksemme kehittämiseksi olemme selvittäneet, minkälaisesta tiedosta ihmiset ovat kiinnostuneita. Päällimmäiseksi nousivat perheen turvallisuuteen, terveyteen ja omaisuuteen liittyvät asiat, kertoo Profium Oy:n  markkinointijohtaja Janne Laakso. Hän muistuttaa, että nykyisen informaatiotulvan aikana ihmiset haluavat vain hyödyllistä, arkea helpottavaa ja lisäturvallisuutta tuovaa tietoa. Tämä on otettu huomioon kehitystyössä.

Ennakoivaa tietoa tarvitseville

Kontekstuaaliset palvelut -sovellus on suunnattu asiakaspalvelua tarjoaville tiedontuottajille. Yhtenä esimerkkinä Laakso nostaa esiin vakuutusyhtiöt.

- Ohjelmistomme tarjoaa suuren liiketoimintamahdollisuuden vahinkovakuuttajille, sillä sovelluksemme avulla voidaan vähentää vahinkojen syntymistä. Esimerkiksi myrskyn tai tulvan kohteeksi joutuvia voidaan varoittaa etukäteen, kun vahinkojen torjunta on vielä mahdollista.

Toisena esimerkkinä Laakso mainitsee operaattorit, joiden tulevaisuuden kasvu on älykkäissä informaatiopalveluissa. Hän näkee kontekstuaalisen markkinoinnin yhtenä kasvualana. Siinä otetaan huomioon käyttäjän rooli ja sijainti. Kun esimerkiksi jollekin alueelle on tulossa syksyn ensimmäinen kunnon lumimyräkkä, lumikolakauppiaita kiinnostaa varmasti kertoa alueen omakotitalojen asukkaille omasta erikoistarjouksestaan.

Älykästä sisällönhallintaa

Kaikille tutut netin hakupalvelut etsivät sivuja hakusanojen perusteella. Paljon vaikeampaa on toteuttaa hakukoneita, jotka ymmärtävät sekä sivujen sisältämän tekstin että käyttäjän kysymysten merkityksiä. Merkityksien käsittely tietokoneella on aktiivinen tutkimusalue, joka on nyt alkanut tuottaa hedelmää. Profium Oy on tämän semanttisen teknologian suomalainen edelläkävijäyritys.

- Olemme jo kymmenen vuoden ajan yksinomaan keskittyneet älykkään, merkityksiä tunnistavan sisällönhallintaohjelman Profium Sensen kehittämiseen.

Sense ohjelmistosta on neljä eri sovellusaluetta, joita Profium lisensoi ja räätälöi kunkin asiakkaan käyttötarkoituksen mukaan. Sovelluksia käyttävät mm. Kauppalehti ja kansainvälinen uutistoimisto AFP, joka reitittää Sensellä reaaliaikaisia uutisvirtoja oikein muotoiltuna sekä satelliittijakeluna että internetissä. Myös useat julkisen sektorin organisaatiot käyttävät ohjelmistoa esimerkiksi metatietoon perustuvaan sähköiseen arkistointiin.

Lisätietoa artikkelista ja yhteydenotot: http://bit.ly/NJ6fpw
Julkaisija: Editori.fi

Editori Helsinki Oy - yritysviestinnän asiantuntija

Editori.fi-asiantuntijakanava tuo esille oman alansa asiantuntijat, persoonat ja vaikuttajat. www.editori.fi