Etusivu » Tiedotteet » Talous » Teknologiateollisuus ja LUT yhdessä edistämään kiertotaloutta

Teknologiateollisuus ry

Teknologiateollisuus ja LUT yhdessä edistämään kiertotaloutta

Julkaistu: 03.12.2015 klo 12:03
Julkaisija: Teknologiateollisuus ry

Teknologiateollisuus lahjoitti vastikään 1,5 miljoonaa euroa Lappeenrannan tekniselle yliopistolle (Lappeenranta University of Technology, LUT). Lahjoitusta juhlistavassa tilaisuudessa Teknologiateollisuus ja LUT kertoivat yhteistyöstä kiertotalouden edistämiseksi. Tähän tähtää uusi teknologiayrityksille suunnattu kiertotalouden kasvualusta.

Teknologiateollisuus ry:n lahjoituksen taustalla on halu panostaa Suomen tulevaisuuteen ja uudistumiseen. LUT saa käyttää 1,5 miljoonan lahjoituksen parhaaksi katsomallaan tavalla.

– Toivomme, että tuki auttaisi yliopistoja profiloitumisessa ja oman erikoistumisalueensa kehittämisessä. Lappeenrannan teknillisen yliopiston uuden strategian kärkinä ovat kiertotalous ja kestävä liiketoiminta. Näihin liittyvä osaaminen on keskeinen menestystekijä teknologia-aloille, Teknologiateollisuuden toimitusjohtaja Jorma Turunen sanoi.

– Lahjoitus on hieno tunnustus siitä, että teemme oikeita asioita, rehtori Anneli Pauli iloitsi.

– Haluamme olla kumppaniemme kanssa luomassa kiertotaloudesta ja resurssiviisaudesta uutta liiketoimintaa.

KIERTOTALOUDESSA JÄTE OTETAAN HYÖTYKÄYTTÖÖN

Teknologiateollisuuden uuden kiertotalouden alustan tavoitteena on tuoda yhteen yrityksiä ja tutkimusorganisaatioita sekä käynnistää konkreettisia, markkinalähtöisiä kiertotalouden hankkeita.

– Kiertotaloutta tarvitaan, jotta maapallon resurssit riittäisivät. Liiketoiminnan on oltava kestävää ja myös kannattavaa. Teknologiateollisuuden jäsenyritykset tuovat kiertotalouden hankkeisiin markkinalähtöisyyden, Teknologiateollisuuden kehitysjohtaja Laura Juvonen kertoi.

– Teknologiateollisuus haluaa ottaa tässä katalysaattorin ja törmäyttäjän roolin. Teollisen internetin kasvualustamme FIIF on toiminut tällä periaatteella parisen vuotta. Mukana on nyt jo lähes kaksi sataa toimijaa, Juvonen kuvasi.

Esimerkkinä jo käynnistyneestä kiertotalouden hankkeesta Juvonen nosti elektroniikkaromun kierrätykseen erikoistuneen demolaitoksen, jota useat teknologiayritykset ovat mukana suunnittelemassa. Demolaitos-hankkeessa kehitetään uudenlaisia malleja sähkö- ja elektroniikkaromun (SER) kierrätykseen sekä yhdistetään teknologia- ja prosessiosaamista romun käsittelyyn. Tavoitteena on myös uudelleenkäytön (reuse, remanufacture) osuuden lisääminen kierrätykseen tulevien laitteiden osalta.

LUT:ssa on käynnissä useita kiertotalouteen liittyviä tutkimushankkeita. Yliopiston hallituksen puheenjohtaja Tuomo Rönkkö esitteli lisäksi Endev Oy:tä, LUT:n spinn-off–yritystä, joka on keskittynyt ekologisesti kestävän puhdistamolietteen käsittelyteknologiaan.

Teknologiateollisuus:
Toimitusjohtaja Jorma Turunen, puh. 0500 445 444
Kehitysjohtaja, 100-vuotissäätiön asiamies Laura Juvonen, puh. 040 589 6263
etunimi.sukunimi@teknologiateollisuus.fi

Lappeenrannan teknillinen yliopisto
vararehtori Jari Hämäläinen, puh. 040 596 1999
etunimi.sukunimi@lut.fi

Teknologiateollisuus lahjoitti kaikkiaan 11 miljoonaa euroa yliopistoille, tiedote 20.11.2015
EK:n kyselytutkimus: Kiertotalouden läpimurtoa vauhditettava kokeilukulttuurilla, tiedote 3.12.2015