Etusivu » Tiedotteet » Talous » Suunnitteleeko suomalainen kymmenien miljoonien eurojen aiheen?

Suomen Rahapaja Oy

Suunnitteleeko suomalainen kymmenien miljoonien eurojen aiheen?

Julkaistu: 10.06.2011 klo 10:17
Julkaisija: Suomen Rahapaja Oy

800 ehdotusta, 25 niistä suomalaista – kuka voittaa? Euroopan komission talouden ja rahoituksen pääosasto on avannut verkkosivuilleen äänestyksen vuoden 2012 kahden euron erikoisrahan aiheesta. Äänestä suosikkiasi loppukilpailuun valitusta viidestä työstä täällä http://www.eurocoin-competition.eu/fi/vote

Euroalueen jäsenvaltioiden kansalaiset ja asukkaat valitsevat uuden kahden euron arvoisen juhlarahan kuva-aiheen Euroopan komission äänestyksessä 6.6.-24.6.

Euroalueen jäsenvaltiot laskevat uuden eurokolikon liikkeelle vuoden 2012 alussa, kun eurosetelit ja -kolikot ovat olleet käytössä 10 vuotta. Euroopan komissio arvioi, että juhlarahaa lyödään jäsenvaltioissa todennäköisesti yhteensä noin 90 miljoonaa kappaletta.

Avoimeen aihekilpailuun osallistuttiin myös Suomessa

Aihekilpailuun saapui kaikkiaan 800 ehdotusta, joista 25 oli suomalaisia. Suunnittelukilpailuun saattoivat osallistua kaikki yli 12-vuotiaat euroalueeseen kuuluvien EU-maiden kansalaiset.

Voittanut kuva-aihe julkistetaan 30. kesäkuuta. Kilpailun voittanut kuva-aihe ja voittajan nimikirjaimet painetaan miljooniin eurokolikoihin, jotka lasketaan liikkeelle kaikissa euroalueen jäsenvaltioissa. Voittaneen aiheen suunnittelija pääsee johonkin euroalueen rahapajaan seuraamaan ensimmäisen kolikon lyömistä.

Voittajaa äänestäneiden keskuudesta palkitaan sattumanvaraisesti yksi äänestäjä eurokolikkosarjalla.

Viisi parasta, yleisön valitsema voittaja

Ammattilaisjury on valinnut kaikille euroalueen maiden kansalaisille avoimesta kilpailusta viisi kuva-aihetta, joista suuri yleisö saa äänestää mieleisensä.

”Yleisessä käytössä olevan eurokolikon kuva-aihe valitaan nyt ensimmäistä kertaa julkisella verkkoäänestyksellä kaikkien euroalueen maiden kansalaisten ehdotuksista”, toteaa talous- ja rahapoliittisista asioista vastaava komissaari Olli Rehn.

Euro on käytössä EU:ssa 17 jäsenvaltiossa, joissa yli 330 miljoonaa ihmistä käyttää sitä päivittäin. Yleensä kukin euroalueen jäsenvaltio laskee liikkeelle omat eurokolikkonsa, joista toinen puoli on yhteinen ja toinen kansallinen.

Vuoden 2012 alussa kaikki euromaat ottavat kuitenkin käyttöön euron 10-vuotispäivän kunniaksi kahden euron arvoisen juhlarahan, jonka kansallisella puolella on yhteinen kuva-aihe.

Äänestä samalla myös Itämeren suojelun puolesta

Suomen valtiovarainministeriön päätöksestä Suomen Rahapaja julkaisee lokakuussa suomalaisen juhlarahan Itämeren suojelun puolesta.

Juhlarahan aiheen valitsee yleisö Suomen Rahapajan verkkosivuilla 15.6.-22.8. Itämeren alueen lukiolaisten kilpailutöiden joukosta.

Henna Karjalainen
viestintä- ja markkinointipäällikkö
Suomen Rahapaja Oy
henna.karjalainen(at)mint.fi