Etusivu » Tiedotteet » Talous » Suomen kaukolämpöjärjestelmät maailman huippuluokkaa – menestystarinan jatkuminen edellyttää toimivia markkinoita

Energiateollisuus ry

Julkaistu: 26.11.2013 klo 12:30
Julkaisija: Energiateollisuus ry

Kansainvälinen energiajärjestö IEA on antanut Suomen kaukolämpö-, kaukojäähdytys- ja yhteistuotantojärjestelmille parhaan mahdollisen arvosanan maidenvälisessä vertailussa. Jotta menestystarina voi jatkua, tulee lämmitysmarkkinat säilyttää kilpailtuina ja sääntelemättöminä myös tulevaisuudessa, sanoo Energiateollisuus ry:n johtaja Jari Kostama.

Kaukolämmön ja sähkön yhteistuotanto on energiatehokasta ja käyttää noin kolmasosan vähemmän polttoainetta erillistuotantoon verrattuna. Tämä vähentää myös päästöjä vastaavasti.
- Yhteistuotannon kilpailukyky edellyttää markkinaehtoista järjestelmää, jota ei saisi vaarantaa esimerkiksi ylimitoitetuilla uusiutuvan sähkön tuilla, toteaa johtaja Jari Kostama.

Tämänhetkinen EU:n energia- ja ilmastopolitiikka johtaa siihen, että energiantuotantoinvestoinnit eivät enää perustu markkinahintaan, vaan eri tuotantomuodoille myönnettyihin tukiin. Eurooppalaista energiapolitiikkaa pitää jatkossa kehittää markkinaehtoisempaan suuntaan. Vuodelle 2030 on asetettava vain yksi sitova tavoite, eli päästövähennystavoite.

Lämmitysmarkkinat murroksessa

Tulevaisuuden lämmitysmarkkinat sisältävät paitsi lämmityksen, myös jäähdytyksen. Rakennusten energiatehokkuuden parantuminen johtaa siihen, että yhä useammissa kiinteistöissä tarvitaan lämmityksen lisäksi myös jäähdytystä. Myös erilaiset hybridiratkaisut yleistyvät, ja kaukolämpöyritysten mahdollisuudet hyödyntää asiakkaiden ylijäämälämpöjä kaupallisin ehdoin lisääntyvät. Tämän ohella kaukolämpökäyttöiset pesukoneet, kuivausrummut ja astianpesukoneet sekä erilaiset sulanapitoratkaisut yleistyvät markkinoilla.

Uuden kansallisen kaukolämpöalan strategian keskeiset tavoitteet ovat kaukolämpöyritysten ja asiakkaiden välisen ymmärryksen ja teknisen integraation lisääminen. Lisäksi tavoitteena on kehittää palveluliiketoimintaa, myös kumppanuuksien kautta. Alan tavoitteena on myös osaltaan rakentaa hiilineutraalia tulevaisuutta.

Lisätiedot:
Johtaja Jari Kostama, puh. 050 301 1870