Etusivu » Tiedotteet » Talous » Suomalais-intialainen kolmikanta edistämään tieteen soveltamista

Tooltech

Suomalais-intialainen kolmikanta edistämään tieteen soveltamista

Julkaistu: 28.01.2014 klo 10:06
Julkaisija: Tooltech

Tooltech mukana Turun yliopiston ja Sardar Patel -yliopiston sopimuksessa

Turun yliopisto, intialainen Sardar Patelin yliopisto ja Tooltech Global Engineering ovat allekirjoittaneet aiesopimuksen yhteistyöstä, joka tarkoituksena on luoda yhteinen osaamiskeskus tieteelle ja yhteiskunnille hyödyllisen tutkimuksen tiedon jalostamiseen, teollistamiseen, kaupallistamiseen ja kansainvälistämiseen.

Sardar Patel on intialaisen Gujaratin osavaltion pääkaupungissa Gandhinagarissa sijaitseva, arvostettu monitieteinen yliopisto, jonka tiedekunnilla on pitkälle kehittyneet jatko-opiskeluohjelmat. Osaamiskeskus tulee sen yhteyteen.

Sopimuksen allekirjoittanut Turun yliopiston rehtori Kalervo Väänänen korosti kahta seikkaa: ”Ensinnäkin on ensiarvoisen tärkeätä yhdistää yliopistojen tietämystä, tutkimusta ja osaamista parhaiden tulosten saavuttamiseksi, tässä tapauksessa erittäin vaativalla bioteknologian alalla. Toiseksi on saatava laboratorioillemme kytkennät elinkeinoelämään, jotta ne voivat konkreettisesti palvella ihmisten tarpeita ja ratkaista yhteiskuntien mittavia haasteita. Juuri bioteknologialla on huikeita näkymiä ja niiden saaminen toteen vaatii hyvää yhteistyötä, jollaista nyt käynnistämme.”

Rehtori Väänänen kiitti Gujaratin osavaltiota avusta hankkeen rahoituksen järjestämisessä Kiitoksiin yhtyivät myös muut sopimuksen allekirjoittajat, Sadar Patel -yliopiston rehtori, professori Harish Padh ja Tooltechin puheenjohtaja Atul Khanna.

Tooltech Global Engineering Ltd on intialainen, Eurooppaan hyvin juurtunut teollisuuden ja johtamisen osaamisorganisaatio, jolla on laaja kokemus julkisten ja yritysorganisaatioiden käytännön yhteistyön järjestämisestä ja käytännön toteutuksesta. Yritys rakentaa teollisia ja tutkimuksellisia yhteistyöhankkeita, joissa yhdistetään Euroopan ja Intian suhteelliset edut.

Lisätietoa:

Turun yliopisto