Etusivu » Tiedotteet » Talous » SONK ja Demarinuoret vaativat muiltakin puolueilta veroparatiisien vastaisia toimia

Sosialidemokraattiset Opiskelijat - SONK ry

Julkaistu: 23.04.2013 klo 07:00
Julkaisija: Sosialidemokraattiset Opiskelijat - SONK ry

Sosialidemokraattiset Opiskelijat ja Demarinuoret vaativat kaikilta puolueilta veroparatiisien vastaisia toimia. Veroparatiisit ja verokeinottelu ovat globaalin markkinatalouden suurimpia uhkia pohjoismaiselle hyvinvointivaltiolle ja niihin häviää vuodessa arviolta vähintään viisi miljardia euroa valtion verotuloja.

SONK ja Demarinuoret tukevat Pohjolan sosialidemokraattien toimia kansainvälisen rahoitusmarkkinaveron puolesta. Myös valtiovarainministeri Jutta Urpilainen saa puolueensa nuoriso- ja opiskelijajärjestöiltä kiitosta asian aktiivisesta esillä pitämisestä.

-  Pohjoismaisen hyvinvointivaltion säilyttäminen vaatii laajaa veropohjaa, jotta hyvinvointipalveluiden rahoittaminen ja kehittäminen voidaan taata. Tieto siitä, että valtion yritykset hyödyntävät veroparatiiseja on pöyristyttävää ja moraalitonta: Valtion yrityksillä ei missään tapauksessa tule olla kytköksiä veroparatiiseihin! SDP:n ministerit ovat vaatineet selvitystä kyseisiltä yrityksiltä. Nyt myös muiden puolueiden on aika osallistua aktiivisesti veroparatiisien vastaiseen työhön hyvinvointimme turvaamiseksi, vaativat puheenjohtajat Anette Karlsson ja Joona Räsänen.

Veroparatiisien vastaisessa työssä on toimittava aktiivisesti kansainvälisen verojärjestelmän kehittämiseksi, jotta haitallinen verokilpailu voidaan lopettaa. Lisäksi tarvitaan verotietojen automaattista vaihtoa sekä pankkisalaisuuksien kieltämistä. Kansainvälinen asekauppavero sekä valuutansiirtovero on saatettava voimaan välittömästi.

Anette Karlsson, anette.karlsson@sonk.fi, 045 112 9299

Joona Räsänen, joona.rasanen@demarinuoret.fi, 050 547 5590

Katso myös tämä. http://www.sdp.fi/fi/jutan-blogi/6269-veronkierron-vastainen-tyo-tehostuu

Sosialidemokraattiset Opiskelijat - SONK ry. http://www.sonk.fi/