Etusivu » Tiedotteet » Talous » Senaatti-kiinteistöjen energiansäästöprojekti laajenee Mikkeliin

Senaatti-kiinteistöt

Senaatti-kiinteistöjen energiansäästöprojekti laajenee Mikkeliin

Julkaistu: 21.05.2012 klo 09:00
Julkaisija: Senaatti-kiinteistöt

Kutsu ja tiedote

Tervetuloa tiedotustilaisuuteen, jossa kerrotaan Mikkelissä alkavasta energiansäästöprojektista, jonka tavoitteena on sähkönkulutuksen alentaminen toimistorakennuksissa kansainvälisten sopimusten mukaisesti yhdeksällä prosentilla vuoteen 2016 mennessä.  Senaatti-kiinteistöjen projektissa ovat mukana valtionhallinnon toimijat Mikkelin virastotalossa sekä ISS Palvelut.

Aika: maanantaina 21.5.2012 klo 9.00 alkaen
Paikka: Mikkelin musiikkiopiston auditorio, Maaherrankatu 10, 50100 MIKKELI

Toivotamme tiedotusvälineiden edustajat lämpimästi tervetulleiksi  kuulemaan energiansäästöprojektista sekä sähkön säästöstä valtion työpaikoilla.

Tilaisuuden ohjelma:

8:30 – 9:00  Kahvit

9:00 – 9:05  Tervetulosanat

9:05 – 9.20  Energiankäyttö Senaatti-kiinteistöissä, talotekniikan asiantuntija Pasi Pipatti, Senaatti-kiinteistöt

9:20 – 9:50  Sähkön säästö valtion työpaikoilla, kehityspäällikkö Esa Halmetoja, Senaatti-kiinteistöt

9:50 – 10:00  Infonäytöt asiakasviestinnässä, Tapio Siurua, Galaxo Oy

Sähkönkulutuksen tiukat tavoitteet asettavat uudenlaisia haasteita kiinteistön käyttäjille

Senaatti-kiinteistöt käynnistää yhteistyössä Mikkelin virastotalokorttelin vuokralaisten ja ISS Palveluiden kanssa energiansäästöprojektin, jonka tavoitteena on sähkönkulutuksen alentaminen toimistorakennuksissa kansainvälisten sopimusten mukaisesti yhdeksällä prosentilla vuoteen 2016 mennessä.  Tähän tavoitteeseen on myös valtion kiinteistövarallisuudesta huolehtiva Senaatti-kiinteistöt sitoutunut. Asetettu tavoite on tiukka ja merkitsee keskimäärin yhden prosentin vuotuista säästötavoitetta.

Talotekniikkaa uusimalla ja nykyaikaistamalla voidaan saavuttaa enää vähäisiä säästöjä sähkön käytössä. Sen sijaan kiinteistöjen käyttäjien toiminnalla on merkittävä vaikutus sähkönkulutukseen.  Keskimääräisessä kiinteistössä käyttäjäsähkö muodostaa koko kiinteistön sähkönkulutuksesta 45 - 55 prosenttia. Jo pienilläkin toimenpiteillä on mahdollista saada aikaan merkittäviä säästöjä niin ympäristön kuin taloudenkin näkökulmista.

Uudenlaisia keinoja vaikuttaa käyttäjien toimintatapoihin

Mikkelissä alkavassa projektissa pyritään vaikuttamaan käyttäjien henkilökohtaisiin rutiineihin, jotta saadaan aikaan sähkön kulutukselle pysyvästi aleneva trendi.

Keskeisenä keinona on vaikuttaminen henkilökohtaisen osallistamisen kautta. Tavoitteeseen pyritään hyödyntämällä tiedottamisen lisäksi sosiaalista mediaa ja nykyaikaista viestintäteknologiaa. Esimerkiksi projektin verkkosivuilla käyttäjät voivat tarkastella oman toimintansa vaikutusta työpaikkansa sähkönkulutukseen, saada sähkönsäästövinkkejä ja keskustella energiankäyttöön liittyvistä asioista.

Oulussa rohkaisevat tulokset

Senaatti-kiinteistöt aloitti sähkönsäästöprojektin Oulussa vuonna 2010.  Pilottikohteina olivat Vero- ja työvoimatalo sekä Ympäristötalo.  Tulosten mukaan verohallinnon sähkönkulutus laski projektin vaikutuksesta 18,7 %, työvoimahallinnon  7,8 % ja Elyn 2 %. Oulun lisäksi projekti on käynnissä nyt myös Kajaanissa ja Joensuussa, ja tänä keväänä projekti aloitetaan Kuopiossa, Mikkelissä, Lappeenrannassa, Kotkassa, Lahdessa ja Rovaniemellä.

Lisätietoja:  Esa Halmetoja,  0400 383 651, esa.halmetoja@senaatti.fi

Senaatti-kiinteistöt on maanlaajuisesti toimiva liikelaitos, joka valtion sisäisenä toimitila-asiantuntijana tuottaa ja tarjoaa tiloja ja niihin liittyviä palveluja valtionhallinnolle. Toimitilojen vuokraus, investoinnit sekä kiinteistöjen ja palvelujen kehittäminen muodostavat liiketoiminnan perustan. Toimintamme perustuu yhteiskuntavastuulliseen liiketoimintaan, hyvään palveluun, pitkäaikaisiin asiakkuuksiin ja kumppanuuteen. Tuomme tilalle ratkaisut. Yhteiskuntavastuuasioista voi lukea verkkoraportistamme http://yhteiskuntavastuuraportti2011.senaatti.fi

Tutustu julkaisijan muuhun lehdistöaineistoon

Mediapankki