Etusivu » Tiedotteet » Talous » Samarbetsförhandlingarna i LokalTapiola har slutförts

LähiTapiola

Samarbetsförhandlingarna i LokalTapiola har slutförts

Julkaistu: 15.05.2014 klo 13:01
Julkaisija: LähiTapiola

Samarbetsförhandlingarna om personalnedskärningar som förts under våren i LokalTapiola-gruppens bolag har nu slutförts i sin helhet. Som ett resultat av samarbetsförhandlingarna minskar antalet anställda i LokalTapiola med sammanlagt 244 personer på grund av ekonomiska orsaker och produktionsorsaker.Med personalnedskärningarna och övriga effektiveringsåtgärder uppnås de eftersträvade kostnadsbesparingarna på 20 miljoner euro år 2014.

Naturlig avgång och övrig personalomsättning utnyttjades till fullo under samarbetsförfarandet. Fokus i personalnedskärningarna låg på stöd- och utvecklingsfunktionerna men antalet anställda minskades även i skadeförsäkringsbolaget, livförsäkringsbolaget och regionbolagen.

LokalTapiola erbjuder omfattande stöd till de som förlorat sitt arbete. Stöd ges bl.a. i form av hjälp med att hitta en ny arbetsplats samt utbildning i företagande, förändringssituationer och chefskap.

Samarbetsförhandlingarna genomfördes för att förbättra lönsamheten genom kostnadsbesparingar samt för att effektivera verksamheten och metoderna genom omorganiseringar. Då samarbetsförhandlingarna inleddes var uppskattningen att antalet anställda måste minskas med 400 personer.  I början av 2014 hade LokalTapiola ca 4 000 anställda.

Tilläggsinformation:

Jyrki Antikainen, kommunikationsdirektör

tel. 050 357 4292

Information fås även genom att ringa LokalTapiolas pressjour:

tel. 040 183 5806