Etusivu » Tiedotteet » Talous » Sähköautojen Virtapiste-latausverkosto laajentuu Rovaniemelle

Virtapiste

Sähköautojen Virtapiste-latausverkosto laajentuu Rovaniemelle

Julkaistu: 23.06.2015 klo 13:30
Julkaisija: Virtapiste

Sähköautoilun edellytykset Pohjois-Suomessa paranevat kun Virtapiste-latausasemaverkosto laajenee Lappiin. Rovaniemi saa ensimmäisen Virtapisteensä syksyllä.

Napapiirin Energia ja Vesi Oy on tehnyt sopimuksen Liikennevirta Oy:n kanssa liittymisestä sähköautojen Virtapiste-latausverkostoon. Tavoitteena on, että ensimmäiset latauspisteet ovat Rovaniemellä käytössä viimeistään syyskuun lopussa.

”Napapiirin Energia ja Vesi Oy:n tavoitteena on avata Lappi laajamittaiselle sähköautoilulle. Sähköautoilu ei pääse yleistymään Lapissa, jos latauspisteitä ei ole ja tätä pullonkaulaa haluamme helpottaa. Arviomme mukaan nyt on oikea hetki lähteä investoimaan sähköautojen latausverkostoon”, Napapiirin Energia ja Vesi Oy:n toimitusjohtaja Markus Tykkyläinen sanoo.

Napapiirin Energia ja Vesi Oy:n tavoitteena on rakentaa Rovaniemen keskustaan kattava yleisten latauspisteiden verkko sekä järjestää latauspisteitä mahdollisuuksien mukaan sekä Oulu – Rovaniemi -välille että Rovaniemeltä idän ja pohjoisen suuntaan. Tykkyläisen näkemyksen mukaan yhteistyö Liikennevirta Oy:n kanssa nopeuttaa olennaisesti etenemistä sähköautojen latausverkoston rakentamisessa.

”Liikennevirta Oy tarjoaa valmiin toimivaksi koetun ratkaisun latauspisteiden ja laskutuksen tekniikkaan”, Tykkyläinen summaa.

Yhtiöllä on tavoitteena myös tukea paikallista matkailua mahdollistamalla latauspisteitä sähkökäyttöisille moottorikelkoille.

Virtapiste-verkosto avoin kaikille toimijoille

Virtapiste-verkostoon kuuluu tällä hetkellä noin 80 latauspistettä Hangonniemeltä Ouluun. Tähän asti kaikki Virtapisteet ovat olleet verkoston operaattoriyhtiön Liikennevirta Oy:n osakasyhtiöiden asentamia ja omistamia. Napapiirin Energia ja Vesi Oy on ensimmäinen kotimainen toimija, joka on tullut verkostoon uutena osapuolena.

”Toivotamme Napapiirin Energia ja Vesi Oy:n lämpimästi tervetulleeksi mukaan verkostoon”, sanoo Liikennevirta Oy:n toimitusjohtaja Jussi Palola.

”Rovaniemen tuleva latauspiste on meille monin tavoin erittäin merkittävä päänavaus.  Napapiirin Energia ja Vesi toimii hienona esimerkkinä ja varmasti rohkaisee muitakin toimijoita ryhtymään latauspalveluiden tarjoajiksi. Verkostomme tavoite on laajeta valtakunnalliseksi ja tuleva latauspiste Rovaniemellä tukee tätä tavoitetta.”

Lisätietoja
Napapiirin Energia ja Vesi Oy, Tj. Markus Tykkyläinen, puh. 050 596 5482, markus.tykkylainen@neve.fi, www.neve.fi

Liikennevirta Oy, Tj. Jussi Palola, puh. 050 434 0132, jussi.palola@virta.fi, www.virta.fi

Liikennevirta Oy on sähköautojen latauspalveluiden tietojärjestelmien innovatiivinen kehittäjä ja palvelutarjoaja, joka toimii valtakunnallisen, yhteiskäyttöisen Virtapiste-latausasemien verkoston operaattoriyhtiönä. Liikennevirta Oyn: omistaa 18 keskeistä kotimaista energiayhtiötä.

Virtapiste-latausverkosto tarjoaa asiakkailleen palveluita lähes 80 latauspisteessä yhteensä 15 paikkakunnalla Hangosta Lappiin.  Sähköautojen latauspalvelu sisältää kasvavan verkoston ja huippuluokan mobiiliapplikaation käyttöoikeuden lisäksi 24/7 asiakaspalvelun kolmella kielellä. www.virta.fi