Etusivu » Tiedotteet » Talous » Rosatom avasi kaksi aluetoimistoa Dubaihin ja Pekingiin

Rosatom avasi kaksi aluetoimistoa Dubaihin ja Pekingiin

Julkaistu: 12.04.2016 klo 12:57
Julkaisija: Rosatom

Rosatom avasi huhtikuun alussa kaksi aluetoimistoa Arabiemiraatteihin ja Kiinaan kehittääkseen yhtiön nykyistä asemaa kansallisilla markkinoilla. Rosatom haluaa hakea uusia kansainvälisiä liiketoimintamahdollisuuksia sekä kehittää kansainvälistä yritysyhteistyötä niin energia- kuin muillakin aloilla.

Yhtiön pääkonttorina Lähi-idän ja Pohjois-Afrikan alueella toimiva Dubain aluetoimisto avattiin Abu Dhabissa huhtikuun alussa World Nuclear Cycle -näyttelyn yhteydessä (4.–6.4.). Aluetoimiston avaaminen Arabiemiraatteihin auttaa kehittämään yhteistyötä Lähi-idän yritysten kanssa. Tutkimusreaktorihankkeisiin liittyvä yhteistyö on alkanut jo 1960-lvulla. Nykyisin Rosatom johtaa projekteja, jotka koskevat isotooppien, luonnonuraanin ja rikastetun uraanin tarvikkeita, radioaktiivisen jätteen käsittelyä sekä laajoja hankkeita kuten ydinvoimaloiden rakentamista.

Rosatomin Kiinan aluetoimisto avattiin 7.4. Pekingissä kansainvälisen Nuclear Industry China 2016 -näyttelyn puitteissa. "Kiina on perinteisesti ollut tärkeimpien ulkomaisten kumppaneidemme joukossa. Tällä hetkellä Tianwanin ydinvoimalassa on käytössä kaksi venäläistä VVER-reaktoria ja rakenteilla on kaksi lisää. Pekingin toimisto antaa mahdollisuuden yhdistää voimia ja parantaa energia-alan yritysten tehokkuutta Itä-Aasiassa", totesi Rosatom International Networkin puheenjohtaja Alexander Merten. Kiina ja Venäjä ovat kehittäneet yhteistyötä ydinvoima-alalla monta vuotta ja Kiina on toimeenpanemassa Tianwanin ydinvoimalahanketta Rosatomin johdolla. Sen lisäksi Kiina rakensi kokeellisen nopean reaktorin (KKNP) ja neljä kaasun keskipakoisvoiman laitoksen junaa Venäjän ydinaseiden asiantuntijoiden avulla.

Rosatomilla on samanlaisia alueellisia edustustoja Latinalaisessa Amerikassa, Länsi-, Keski- ja Itä-Euroopassa, Keski- ja Kaakkois-Aasiassa, Lähi-idän maissa sekä Pohjois-Afrikassa.

Yhteystiedot: rosatom@m-p.ru