Etusivu » Tiedotteet » Talous » Raksystemsin uusi Ostajan Kauppaturvavakuutus tuo ostajalle taloudellista turvaa piilevien virheiden varalta

Julkaistu: 18.08.2016 klo 16:00
Julkaisija: Raksystems Insinööritoimisto Oy

Talon ostajalle vihdoin vakuutusturvaa

Raksystems ja maailman suurin vakuuttaja Lloyds tuovat markkinoille uuden Ostajan Kauppaturvavakuutuksen, joka tuo ostajalle taloudellista turvaa piilevien virheiden varalta.

Moni asia saattaa mennä pieleen, kun ostaa talon tai kesämökin. Uusi vakuutus suojaa ostajaa näiltä talon ostoon liittyviltä riskeiltä. Vakuutus suojaa ostajaa erityisesti virheiltä ja vaurioilta joita saattaa löytyä kaupan jälkeen.

Viime vuonna lanseerattu asunto- ja kiinteistökaupassa myyjälle piilovirhetilanteissa turvaa tuova Kauppaturvavakuutus, Raksystems Kauppaturva saa odotetun jatkon, kun markkinoille tuodaan Ostajan Kauppaturvavakuutus.

Raksystems on ainoa ISO sertifioitu kuntotarkastaja Suomessa ja on sen takia tullut valituksi Lloydsin ainoaksi sertifioiduksi partneriksi vakuutusten saamiseen edellytettävissä kuntotarkastuksissa.

Riskinkantajana maailman vanhin vakuutusyhtiö

Lloyds tuo suomalaiseen vakuutusmarkkinaan uusia vakuutustuotteita, joita Suomessa ei ennen ole ollut. Lloydsin juuret ovat meriteollisuudessa ja sen perusti englantilainen Edward Lloyd omassa ”Lloyds Coffee House” kahvilassaan Tower Streetillä Lontoossa vuonna 1688. Lloydsista tuli pian johtava vakuuttaja meriteollisuudessa. Tänä päivänä Lloyds on maailman vanhin vakuuttaja ja se tarjoaa erilaisia vakuutusratkaisuja ympäri maailman. Lloyds toimii myös vakuutusyhtiöiden jälleenvakuuttajana maailmanlaajuisesti ja sen pääkonttori on edelleen Lontoossa.

Talon ostaminen riskialtista

Talon ostaminen näyttää vaikeutuvan Suomessa koko ajan. Viimeisen kymmenen vuoden aikana tietoisuus homeongelmista ja talojen huonosta kunnosta on lisääntynyt. Suomessa vallitseva erityisen vaihteleva ilmasto kylmine talvineen ja lämpimine kesineen tuo rakennusten kestävyyteen haasteita. Mikä oli kymmenen vuotta siten merkityksettömän tuntuinen haju ja musta pilkku seinässä, saattaa tänään olla hometalo, joka tuhoaa omistajansa talouden ja käyttäjänsä terveyden. Juuri tämä taloudellinen riski ja huoli on se, minkä turvaksi uusi vakuutus on luotu.

Se mikä kaksikymmentä vuotta sitten sovittiin hyvässä hengessä kaupan tehneiden välillä, johtaa tänä päivänä yhä useammin pitkiin vuosikausia kestäviin kalliisiin oikeuskäsittelyihin ja riitoihin. On hyvin yleistä, että lakimiesten palkkiot ja oikeudenkäyntikulut ovat korkeammat kuin itse vaurion korjaaminen. Monesti tämä johtuu siitä, että osapuolet eivät saa kunnollista teknistä tai lainopillista neuvontaa siihen, miten Maakaarta on tulkittava. Monesti ei tiedetä mikä on ostajan vastuu ja mikä on myyjän vastuulla.

On myös tapauksia, jotka selkeästi kuuluvat piilevänä virheenä myyjän vastuulle, mutta myyjä onkin maksukyvytön. Tällaisissa tapauksissa uuden talon omistaja jää yksin asuntolainoineen, homeineen, vaurioineen, terveydellisine ja taloudellisine huolineen. Uusi vakuutus maksaa näitä laskuja.

Vakuutusturva asuntokaupassa yleistä muualla

Muissa Pohjoismaissa kodin ostajien ottamat vastaavat vakuutukset ovat yleinen käytäntö – kun se Suomessa vielä on poikkeuksellista. Kuitenkin ruotsalainen Jordabalken (maakaari) on hyvin samanlainen kuin Suomen vastaava – molemmat pohjautuvat vuoden 1734 lainsäädäntöön. Asunnonvaihtoon liittyviä vakuutuksia otetaan Pohjoismaissa seuraavasti:

• Suomessa 4 % asuntokaupassa
  • Norjassa 70 % asuntokaupassa
  • Ruotsissa 75 % asuntokaupassa
  • Tanskassa 90 % asuntokaupassa

Mitä vakuutus korvaa ja maksaa?

Uusi Ostajan vakuutus kattaa myyjän vastuulle kuuluvat piilevät ja salaiset virheet, joista ostajalla on lain mukaan oikeus saada hinnanalennusta tai korvausta piilovirheiden johdosta aiheutuneista korjauskuluista myyjältä. Ilman Ostajan vakuutusta myyjän taloudellisen tilanteen ollessa heikko, ei ostajalla ole mahdollisuutta saada hänelle kuuluvia korvauksia vaan piilevien virheiden aiheuttamien ongelmien korjaaminen jää käytännössä yksin ostajan maksettavaksi.

Ostajan vakuutus sopii omakotitalojen ja loma-asuntojen piilovirheiden vakuuttamiseen. Vakuutus maksaa 1.350 € koko kahden vuoden vakuutuskaudelle. Maksimikorvaus on 75.000 €. Sen myynti alkaa 1. syyskuuta.

Vakuutuksen saamisen edellytyksenä on Raksystemsin suorittama kuntotarkastus RS3. Raksystems suorittaa kuntotarkastukset alalla yleisesti hyväksytyn Suoritusohjeen (KH 90-00394) mukaisesti, jota noudattamalla omakotitalon selviää kaupan osapuolille. Oikein laaditusta kuntotarkastuksesta huolimatta kaikkia piilovirheitä ei asunnon myyntivaiheessa ole mahdollista aina havaita. Näitä tilanteita varten tarvitaan vakuutus, joka kattaa myyjän vastuuseen kuuluvat piilovirheet.

-  Vihdoin molemmilla asuntokaupan osapuolilla on mahdollisuus turvata itsensä piilevien virheiden aiheuttamien taloudellisten tappioiden varalle, sillä Raksystems Kauppaturvavakuutus turvaa myyjää ja Ostajan Kauppaturvavakuutus ostajaa, iloitsee Raksystemsin toimitusjohtaja Marko Malmivaara.

-  Enää ostajan ei tarvitse huolehtia myyjän maksukyvystä eikä mahdollisista väärinkäsityksistä, sillä mikäli ostajalla on lain mukaan piilovirheeseen perustuva oikeus hinnanalennukseen tai korvaukseen aiheutuneista korvauskuluista maksaa vakuutusyhtiö korvauksen vakuutusmäärään saakka eikä ostajan tarvitse huolehtia myyjän maksukyvystä, jatkaa Malmivaara.

Kysyntä asuntokauppaan turvaa tuoville vakuutuksille on kuluneen vuoden aikana ollut suuri, joten odotukset nyt markkinoille tuotavan Ostajan Kauppaturvan suhteen ovat korkealla niin Lloydsilla kuin Raksystemsilläkin.

Raksystems Kauppaturvavakuutus ja Ostajan Kauppaturvavakuutus ovat ainoat asuntokaupan osapuolia salaisten virheiden aiheuttamilta taloudellisilta tappioilta turvaavat vakuutukset Suomessa.

Raksystems Ostajan Kauppaturva

Riskinkantajana toimii Lloydsin (www.lloyds.com) syndikaatti Canopius. Vakuuttamistoiminnasta vastaa Lloydsin Cover Holder Söderberg & Partners Underwriting Agency AB. Osoite: Gustav III Bulevard 46, SE-169 03 Solna. Ruotsin kaupparekisteritunnus: 556686-1984.

Marko Malmivaara

Toimitusjohtaja, DI

p. +358 40 046 4934

marko.malmivaara@raksystems.fi

www.raksystems.fi

Björn Haglund

Chief Operating Officer / COO

Söderberg & Partners Underwriting Agency

Lloyds

Mobil: +46 706 720 920

bjorn.haglund@sp-underwriting.se

www.soderbergpartners.se

Lloyds Vakuutuskonsultit Suomessa:

Hans Kapp, hans.kapp@optimuminsurance.fi, p. +358 40 6847 388

Timo Laakso, timo.laakso@optimuminsurance.fi, p. +358 44 3371 371

Raksystems Insinööritoimisto Oy

Raksystems on vuonna 1989 perustettu rakennus- ja kiinteistöalan asiantuntijayritys. Olemme Suomen suurin kuntotarkastusyhtiö. Olemme tehneet yli 60 000 kuntotarkastusta ja -tutkimusta sekä suunnitelleet ja rakennuttaneet satoja peruskorjaushankkeita. Tarjoamme asiakkaillemme palvelukokonaisuuksia, joiden avulla varmistamme kiinteistöomaisuuden arvon säilymisen ja terveellisen elinympäristön. Toimimme aktiivisesti alan kehitystehtävissä kiinteistöjen ja kansallisomaisuutemme edunvalvojina.

www.raksystems.fi