Etusivu » Tiedotteet » Talous » Rakentajat tyrmäävät keskitetyn ratkaisun

Julkaisija: Rakennusliitto ry

Rakennusliitto ry.

Julkaisuvapaa heti

Rakentajat haluavat päättää itse omista palkka- ja työehtoratkaisuistaan ilman keskusjärjestöjen ja hallituksen painostusta.

Jyväskylässä koolla ollut Rakennusliiton rakennusalojen maata käsittävä kokous ei nähnyt mahdollisuutta osallistua keskitettyyn ratkaisuun ainakaan kaavaillun kokoisilla palkankorotuksilla. Rakentajien mielestä ne olisivat vaatineet tuekseen merkittävän laatupaketin, mutta sellaista ei ole tulossa.

Rakentajien mielestä monet työelämän kehittämisen kysymykset voidaan sitä paitsi ratkaista paljon paremmin liitoissa ja yrityksissä kuin suurissa tuporatkaisuissa.

Rakentajat ihmettelevät sitä, että maahan ajetaan väkisin pakkosovintoa muistuttavalla tavalla keskitettyä ratkaisua.

-Hankkeen aikana on peloteltu vahvasti sillä, että maa on katastrofissa, jos ammattiliitot pääsevät itse tekemään ratkaisuja. Tämä on perätöntä pelottelua, sillä liitoissa osataan kyllä tehdä itsekin järkeviä ratkaisuja, ei työmarkkinoita koskeva viisaus välttämättä asu keskusjärjestöissä ja hallituksessa.

Rakentajat epäilevät, että pienten palkankorotusten lisäksi palkansaajat ovat saamassa vain veronkorotuksia. Jo nyt tiedossa olevat valmisteverojen tai energiaverojen korotukset syövät palkankorotuksia.

Rakennusliiton maata käsittävään kokoukseen otti osaa noin 450 rakentajaa eri puolilta Suomea.

Matti Harjuniemi, 050 1586