Etusivu » Tiedotteet » Talous » Pyhännällä tehtiin rohkea miljoonainvestointi vihreän energian tuotantoon elintarviketeollisuudelle

Höyrytys Oy

Julkaistu: 22.12.2014 klo 09:00
Julkaisija: Höyrytys Oy

Pienessä mutta elinkeinoelämältään vireässä Pyhännän kunnassa Siikajokilaaksossa toimiva Latvaenergia Oy on tehnyt noin kahden miljoonan euron investoinnin uuteen vihreän energian tuotantolaitokseen. Joulukuussa käynnistetty laitos tuottaa prosessihöyryä kolmelle paikalliselle elintarvikealan yritykselle ja käyttää polttoaineenaan lähiseudun metsänomistajilta tulevaa puuhaketta. Uusiutuvan energian valitseminen oli niin Latvaenergialle kuin höyryntilaajillekin kutakuinkin itsestään selvää. Haastava suurprojekti vietiin läpi yhteistyössä höyryntuotannon asiantuntijayritys Höyrytys Oy:n kanssa, joka toteutti laitoksen avaimet käteen –projektina.

Jo 2000-luvun puolivälin paikkeilla Latvaenergia teki esiselvityksen Pyhännän elintarviketeollisuuden energiatarpeista. Suunnitellun laitoksen tuottaman energian hinta jäi vielä tuolloin mahdollisille asiakasyrityksille liian kalliiksi verrattuna raskaalla polttoöljyllä kunkin tehtaan omin laitteistoin tuotettuun höyryyn. ”Aihe pysyi kuitenkin lämpimänä, ja keskusteluja käytiin sen jälkeen vuosittain”, kertoo Latvaenergian toimitusjohtaja Pekka Kemppainen.

Kaksi vuotta sitten Mikko Tahkola Real Snacks Oy:ltä teki aloitteen ja hanke käynnistyi konkreettisesti. Mukaan synergiaetua tuottavaan projektiin lähtivät höyryntilaajiksi myös Maustaja Oy ja Feelia Oy. Pyhännän kunta mahdollisti laitoksen rakentamisen myymällä Latvaenergialle tontin teollisuusalueelta asiakasyritysten vierestä. Nyt uusi laitos tuottaa tilaajilleen prosessihöyryä paikallisesta puuhakkeesta ja alittaa lakisääteiset päästörajat.

Onnistunut projekti höyryalan asiantuntijan johdolla

Höyryntuotannon aloittaminen oli uusi aluevaltaus Latvaenergialle. Muun muassa tästä syystä yhteistyökumppaniksi ja laitoksen toimittajaksi valittiin höyryntuotannon erikoisosaaja, keravalainen Höyrytys Oy. ”Haasteita riitti, sillä kiinteän polttoaineen laitos oli uutta meillekin, vaikka olemmekin alan konkareita”, sanoo Höyrytyksen liiketoimintajohtaja Jörgen Bärlund.  Kaiken lisäksi projekti vietiin läpi poikkeuksellisen tiukassa aikataulussa yhdeksän kuukauden aikana.

Latvaenergian Pekka Kemppaisen mukaan ratkaisevaa oli kaikkien osapuolien halu päästä parhaaseen mahdolliseen lopputulokseen. ”Osaaminen sekä oikea tahtotila ja asenne veivät projektin maaliin odotusten mukaisesti”, kiteyttää Kemppainen.  Tunnustusta rohkean, alueen elinkeinoelämää edistävän ja ympäristöystävällisen hankkeen toteuttamisesta on tullut myös Pyhännän kunnan johdolta.

Pekka Kemppainen, toimitusjohtaja
Latvaenergia Oy
pekka.kemppainen@latvaenergia.fi

Jörgen Bärlund, liiketoimintajohtaja