Etusivu » Tiedotteet » Talous » Postin myymälät suljettuina keskiviikkona

Posti- ja logistiikka-alan unioni PAU ry

Postin myymälät suljettuina keskiviikkona

Julkaistu: 02.06.2015 klo 17:11
Julkaisija: Posti- ja logistiikka-alan unioni PAU ry

Postin myymälöiden yt-neuvotteluissa ei päästy tänään Posti- ja logistiikka-alan unioni PAUn neuvottelijoita tyydyttävään ratkaisuun. Posti tavoittelee edelleen lähes kaikkien myymälöiden lakkauttamista ja 380 henkilön irtisanomista. Tästä johtuen Postin myymälöiden työntekijät pitävät keskiviikkona 3.6. vuorokauden mittaisen mielenilmauksen. Kaikki Postin 98 omaa myymälää ovat suljettuina keskiviikkona. Työntekijät palaavat töihin 4.6. normaalisti.

PAUn neuvottelijat esittivät 2.6. työnantajalle omiin laskelmiin ja asiakaskäynteihin perustuvan, rakentavan esityksen myymälöiden säilyttämiseksi. Päivän yt-neuvotteluissa ei edetty. Työnantaja aikoo edelleen härkäpäisesti lakkauttaa yli 80 myymälää ja ulkoistaa postipalvelut ruokakauppojen ja kioskien hoidettavaksi. Postin myymälöiden henkilökunta vastustaa sulkemispäätöksiä omalla härkäpäisyyspäivällään keskiviikkona.

Asiakkailta ja mikroyrityksiltä tuki Postin myymälöille

Posti- ja logistiikka-alan unioni PAU käynnisti noin kaksi viikkoa sitten valtakunnallisen Pelastetaan Sinun Postisi-kampanjan. Kampanjan aikana postilaiset ovat jakaneet myymälöiden edustalla flyereita ja tavanneet tuhansia asiakkaita. Asiakkaiden tuki myymälöiden henkilökunnalle on ollut vahvaa. Asiakkaat ovat olleet tyrmistyneitä, järkyttyneitä ja vihaisia Postin suunnitelmille ajaa alas ammattitaitoinen ja luotettava myymäläverkosto.

Myös mikroyrittäjiltä saatu palaute tukee vahvasti viestiä siitä, että Postin omat myymälät tulee säilyttää. PAU teetti TNS gallupilla tutkimuksen Postin myymälöistä. Tutkimus kohdistui mikroyrityksiin (300), joita Suomessa on yli 330 000. Mikroyritykset muodostavat 93% kaikista Suomen yrityksistä. Tutkimuksen mukaan 91% oli tyytyväisiä saamaansa palveluun Postin omassa myymälässä. Postin henkilökunnan ammattitaitoon oli tyytyväisiä 93%. Enemmistö käyttäjistä näkee riskejä Postin omien myymälöiden lopettamisessa: neuvonta huononee (69%), palvelu hidastuu (67%), asiantuntemus ja laatu heikkenevät (67%) ja luotettavuus heikkenee (55%).

Postialan ammattitaito katoaa

Asiakkailta ja mikroyrityksiltä saadun palautteen perusteella Postin suunnitelmat omien Postien lopettamisesta ovat käsittämättömiä. Postialan paras ammattitaito ollaan nyt hukkaamassa lopullisesti ja lama-Suomi saa valtionyhtiö Postin toimesta lisää työttömiä. Mielenilmauksella postilaiset haluavat herätellä päättäjiä ja kansalaisia vaikuttamaan postipalvelujen puolesta. Myymälöiden henkilökunta pahoittelee asiakkaille työnseisauksesta aiheutuvaa haittaa.

Mirja Sandberg, valtakunnallinen pääluottamusmies, puh. 0400 623 575
Heidi Nieminen, puheenjohtaja, puh. 050 340 3217
Esko Hietaniemi, liittosihteeri, puh. 0400 467 788

Pelastetaan Sinun Postisi kampanjasivut:

www.facebook.com/PelastaPostisi
www.twitter.com/PelastaPostisi

Posti- ja logistiikka-alan unioni PAU ry on Postin henkilöstöä edustava työntekijä- ja toimihenkilöjärjestö. PAU:n jäseniä työskentelee myös muissa yrityksissä, G4S Cash Solution Oy:ssä ja Ahvenanmaan postissa, Posten Ålandissa. PAU on yli 30 000 jäsenellään alansa vahva edunvalvoja, joka ajaa jäsentensä taloudellisia, ammatillisia ja yhteiskunnallisia etuja.

Tutustu julkaisijan muuhun lehdistöaineistoon

Mediapankki