Etusivu » Tiedotteet » Talous » Posti esti postinjakelun Espoossa ja Vantaalla

Posti- ja logistiikka-alan unioni PAU ry

Posti esti postinjakelun Espoossa ja Vantaalla

Julkaistu: 24.11.2015 klo 14:29
Julkaisija: Posti- ja logistiikka-alan unioni PAU ry

Posti lähetti tiistaiaamuna Espoossa ja Vantaalla postinjakajat kotiin vetoamalla siihen, että jakelutoimipaikoissa ei ole jaettavaa.  Samalla Posti ilmoitti pidättävänsä työntekijöiden palkan. Posti- ja logistiikka-alan unioni PAU pitää väitteitä perättöminä. Esimerkiksi Niittykummun jakelussa Espoossa oli aamulla vähintään kahdeksan täyttä postirullakollista jakamatonta postia. Postin johdon määräyksestä lähetykset jätettiin jakamatta.

Postin johto pettää laittomilla työsuluilla asiakaslupauksia ja aiheuttaa merkittävää vahinkoa yhteiskunnalliselle peruspalvelulle.  Niittykummussa tuhannet asiakkaat ja kymmenet yritykset jäivät ilman posteja, vaikka Espoon postinjakajat eivät ole lakossa. Niittykummun jakelutoimipaikasta jaetaan postia myös Westendin, Haukilahden ja Suurpellon alueille. Alueilla on yli kymmenentuhatta kotitaloutta ja kymmeniä yrityksiä.

Posti ei piittaa ilmoitetuista lakkorajoista

Posti on osoittanut postilakon aikana täydellistä piittaamattomuutta yhteisesti sovituista lakkorajoista. Tampereen ja Jyväskylän postikeskuksista työntekijöitä on lähetetty kotiin, kun he eivät ole suostuneet tekemään lakonalaista työtä. Myös Kuopion postikeskuksessa työt keskeytettiin tänään, kun työntekijät eivät suostuneet käsittelemään lakonalaisia lähetyksiä.

Valtakunnansovittelijalle annetuissa lakkoilmoituksissa on kuitenkin todettu, että työnseisausten kohteena olevia töitä ei suoriteta myöskään muissa Postin työyksiköissä.

Terveyteen ja turvallisuuteen liittyvät lähetykset rajattu lakon ulkopuolelle

Posti- ja logistiikka-alan unioni PAU on rajannut terveyteen ja turvallisuuteen liittyvät lähetykset lakon ulkopuolelle. Lakkorajoista on käyty keskusteluja työnantajan kanssa ja annettu Postille mahdollisuus järjestää riittävät resurssit tällaisten lähetysten käsittelyyn ja jakeluun.

Kansalaisten terveyteen ja turvallisuuteen liittyviä lähetyksiä ovat muun muassa ruokakuljetukset ja sairaaloiden kirjeet, laboratorionäytteet ja verilähetykset.

Seppo Kinnunen, järjestöpäällikkö, puh. 0400 706 502
Juha Pöyry, tiedottaja, puh. 040 356 0567

Kuvaliitteet: Espoon Niittykummun jakamattomia postilähetyksiä aamulla 24.11.2015

Posti- ja logistiikka-alan unioni PAU ry on Postin henkilöstöä edustava työntekijä- ja toimihenkilöjärjestö. PAU:n jäseniä työskentelee myös muissa yrityksissä, OpusCapitassa, G4S Cash Solution Oy:ssä ja Ahvenanmaan postissa, Posten Ålandissa. PAU on noin 30 000 jäsenellään alansa vahva edunvalvoja, joka ajaa jäsentensä taloudellisia, ammatillisia ja yhteiskunnallisia etuja.

Tutustu julkaisijan muuhun lehdistöaineistoon

Mediapankki