Etusivu » Tiedotteet » Talous » Pilaantuneen maaperän puhdistaminen miljardibisnes – Suomalainen cleantech-yritys ainoana maailmassa eturiviin

Doranova Oy

Julkaistu: 05.09.2016 klo 15:16
Julkaisija: Doranova Oy

Aiemmin Vietnamiin jättikaupan solminut Doranova Oy tuo markkinoille maailman ensimmäisen modulaarisen kunnostuslaitteen pilaantuneen maaperän ja pohjaveden in situ -kunnostukseen. Patentoitu laite puolittaa kunnostusajan, minimoi kustannukset ja poistaa maansiirrosta aiheutuvan rekkarallin. Innovaatiollaan yritys nousee edelläkävijäasemaan yli 35 miljardin euron globaalissa markkinassa.

– DoAct® CORE on ainoa kaupallinen tuote maailmassa, jossa yhdistyvät useat eri kunnostusmenetelmät, kohteen mukainen muunneltavuus sekä täydellinen etävalvonta ja -ohjaus. Käymme parhaillaan neuvotteluja useiden globaalien toimijoiden kanssa ja tavoitteena on aloittaa vientiyhteistyö vielä tämän vuoden puolella, kertoo Doranovan toimitusjohtaja Antti Myllärinen.

Doranova on ollut in situ -kunnostusten edelläkävijä Suomessa jo parinkymmenen vuoden ajan. Uuden laitteen nopeus ja toimintavarmuus on todennettu yrityksen omassa kunnostuskäytössä.

– In situ -kunnostusten hitaus on yksi menetelmän käyttöä pitkään jarruttanut tekijä. Laitteemme lyhentää kunnostusaikaa reilusta 80 viikosta alle 40 viikkoon. Se sopii kaikkien tunnettujen haitta-aineiden kunnostukseen, eikä häiritse alueen normaalia käyttöä. Laite toimitetaan kontissa suoraan kohteeseen ja huolto tapahtuu pääasiassa etävalvonnan kautta, toteaa Myllärinen.

In situ -kunnostus globaalissa kasvussa Kiinaa myöten

Maaperän kunnostuksiin käytetään globaalisti 35 miljardia euroa vuodessa, ja investointien määrä kasvaa kovaa vauhtia. Nopeinta kasvu on Kiinassa, jossa markkinat ovat kasvaneet 4-5 prosenttia vuodessa.

- Kiinan ympäristöministeriön mukaan maaperästä jopa 16,1 prosenttia on saastunut. Myös Euroopassa on arviolta noin 2,5 miljoonaa pilaantunutta maa-aluetta. Tässä riittää työsarkaa niin meille kuin muillekin suomalaisille cleantech-osaajille, Myllärinen sanoo.

Doranovan DoAct® CORE -kunnostuslaite on esillä Nordrocs 2016 -tapahtumassa 6.–7.9 Otaniemen päärakennuksen edustalla (Otakaari 1, Espoo). Esittelytila on avoinna klo 9–15.

Antti Myllärinen / p. 040 549 1341 / antti.myllarinen@doranova.fi

Vuonna 1995 perustettu Doranova Oy on kansainvälinen ympäristöteknologia-alan yritys. Yritys tarjoaa kestävän kehityksen mukaisia ratkaisuja pilaantuneen maaperän kunnostukseen sekä uusiutuvan energian tuottamiseen ja hyödyntämiseen. Doranova työllistää 15 henkilöä ja yhtiön pääkonttori sijaitsee Vesilahdella, Pirkanmaalla.