Etusivu » Tiedotteet » Talous » Perusparannusmarkkinoille tunkua Uudenmaan LVI-urakoinnissa

LVI-Tekniset Urakoitsijat LVI-TU ry

Perusparannusmarkkinoille tunkua Uudenmaan LVI-urakoinnissa

Julkaistu: 02.12.2013 klo 08:50
Julkaisija: LVI-Tekniset Urakoitsijat LVI-TU ry

LVI-asennuksen suhdannekyselyn mukaan puolet uusmaalaisista LVI-urakoitsijoista näkevät korjausrakentamisen nykytilanteen hyvänä. Sen sijaan perusparannusmarkkinoille tulevat uudet toimijat kiristävät kilpailua entisestään.

Korjausrakentaminen on kirinyt uudisrakentamisen ohi Uudellamaalla: pääkaupunkiseudun LVI-asennusyritysten liikevaihdosta 53 % tulee korjausrakentamisesta. Vastaajista 52 % näkeekin korjausrakentamisen nykytilanteen vähintään hyvänä. Valtaosa (70 %) kyselyyn vastanneista arvioi tilanteen pysyvän ennallaan vuodenvaihteen yli, ja vain 13 % arvioi sen heikkenevän (25 % muu Suomi).

Markkinoille uusia pelaajia

Peräti puolet vastaajista ennustaa liikevaihtonsa kasvavan tänä vuonna. Keväällä LVI-alan kannattavuus oli heikko vain 13 %:lla, nyt jo 42 % vastaajista arvioi sen heikkenevän. Etelä-Suomessa urakkahintakilpailu on muuta maata rankempaa, sillä hintataso on laskenut keväästä 6,4 % (3,2 % muu Suomi). Tilanne on kuitenkin hieman rauhoittunut, sillä alkuvuonna laskua oli 10,2 %.

- Ensi vuonna on jaossa 100 miljoonaa euroa perusparannushankkeisiin. Se houkuttaa markkinoille uusia pelaajia, joilla ei ole kokemusta vastaavista kohteista, toimitusjohtaja Jari Syrjälä LVI-Tekniset Urakoitsijat LVI-TU ry:stä varoittaa.

Uudisrakentaminen pohjalukemissa

Viime vuosien laskusuunta uudisrakentamisessa jatkuu myös Uudellamaalla. Vastaajista yli puolet näkee nykytilanteen heikkona, ja 30 % arvioi sen heikkenevän yhä kevättä kohti.

LVI-alan tilauskanta on laskenut keväästä yli kahdella kuukaudella: töitä riittää nyt vain 3,4 kuukaudeksi. Kolmannes pääkaupunkiseudun yrittäjistä ennustaa tilauskannan laskun edelleen jatkuvan.

Katso LVI-asennyksen suhdannekyselyn Uudenmaan tulokset

LVI-Tekniset Urakoitsijat LVI-TU ry:n lokakuussa 2013 toteuttamaan suhdannekyselyyn vastasi 24 uusmaalaista jäsenyritystä, jotka työllistävät noin 550 LVI-alan ammattilaista.

LVI-Tekniset Urakoitsijat LVI-TU ry
Toimitusjohtaja Jari Syrjälä, p. 050 3525 120, jari.syrjala(at)lvi-tu.fi
Viestintäasiantuntija Pipsa Hiltunen, p. 0400 287 939, pipsa.hiltunen(at)lvi-tu.fi

LVI-Tekniset Urakoitsijat LVI-TU ry on LVI-asennusalalla toimivien yritysten toimiala- ja työnantajajärjestö. Sen tehtävänä on jäsenyritysten ja toimialan liiketoimintamahdollisuuksien edistäminen. Liiton jäsenyritysten yhteenlaskettu liikevaihto on yli miljardi euroa, ja ne työllistävät reilut 6 000 henkilöä. Lisätietoja www.lvi-tu.fi

LVI-TU on vahva erikoisurakointiliitto osana Rakennusteollisuus RT:tä.