Etusivu » Tiedotteet » Talous » PAMin Koivuniemi: Omailmoituksesta hyötyisivät kaikki

Palvelualojen ammattiliitto PAM ry

PAMin Koivuniemi: Omailmoituksesta hyötyisivät kaikki

Julkaistu: 27.04.2016 klo 17:30
Julkaisija: Palvelualojen ammattiliitto PAM ry

Palvelualojen ammattiliitto PAMin järjestöjohtaja Niina Koivuniemi on huolissaan palvelualojen työntekijöistä, jotka sairastuessaan joutuvat hakemaan lääkärintodistuksen ja menettävät keskimäärin yhden päivän nettopalkan.

- Useassa PAMilaisessa työpaikassa ei ole tällä hetkellä käytössä omailmoitusta sairauslomasta. Omailmoituksella voi olla poissa työstä keskimäärin 1-3 päivään ilman lääkäritodistusta, toteaa Koivuniemi.

Yrityksissä, jossa omailmoitus ei ole käytössä, sairastuva työntekijä joutuu hakemaan lääkäriltä sairaustodistuksen. Terveyskeskuksen tai työterveysaseman aukioloaikojen ulkopuolella käyntimaksu on useita kymmeniä euroja, kalleimmillaan yli 40 euroa.

- Työnantajat säästäisivät selvää rahaa, jos ottaisivat käyttöön omailmoituksen. Samalla myös yhteiskunta säästäisi rahaa, taudit eivät tarttuisi ja näin estettäisiin epidemioita, sanoo Koivuniemi.

Oma ilmoituksen kirjaaminen työehtosopimuksiin oli yhtenä edellytyksenä PAMin hallituksen kilpailukykyneuvotteluihin lähtemiselle.

Puhuessaan PAMin Etelä-Pohjanmaan osasto 031:n tilaisuudessa Koivuniemi nosti esiin myös työministeri Lindströmin ilmaisen työkokeiluesityksen aiheuttaman kohun.

Koivuniemen mukaan kauppiaat Riihimäellä ja Jyväskylässä ovat hakeneet nuoria työntekijöitä nuorilletoita.fi –sivustolla ilmaiseen työkokeiluun.

- Härskiä touhua. Ei työvoimahallinnon nykyistä työkokeiluakaan tällaiseksi ole tarkoitettu, Koivuniemi sanoo.

Hän toivoo nyt sekä Suomen hallituksen ministereiltä että työnantajilta työrauhaa kilpailukykyneuvotteluihin, joiden yhtenä tavoitteena on estää lakkoilu.

Järjestöjohtaja Niina Koivuniemi, puh. 050 5922493

Palvelualojen ammattiliitto PAM ry on yksityisillä palvelualoilla työskentelevien ammattiliitto. PAMiin kuuluu noin 230 000 jäsentä, joista naisia on 80 prosenttia. Suurin osa PAMin jäsenistä työskentelee vähittäiskaupassa, majoitus- ja ravitsemisalalla, kiinteistöpalveluissa tai vartiointialalla. www.pam.fi

Tutustu julkaisijan muuhun lehdistöaineistoon

Mediapankki