Etusivu » Tiedotteet » Talous » Olkiluoto 3:n automaatiojärjestelmän kokonaissuunnitelma hyväksytty

AREVA

Olkiluoto 3:n automaatiojärjestelmän kokonaissuunnitelma hyväksytty

Julkaistu: 11.04.2014 klo 10:57
Julkaisija: AREVA

Säteilyturvakeskus (STUK) hyväksyntä  OL3-reaktorin automaatiojärjestelmän kokonaissuunnitelmalle otettiin  AREVAlla myönteisesti vastaan.

Ydinvoimalan toimintaan ja valvontaan suunniteltu automaatiojärjestelmä on avaintehtävässä reaktorin toiminnassa.

Tämä uusi tärkeä askel on osa merkittävää edistystä, jota Olkiluoto 3 EPR-reaktorilla on saavutettu vuoden 2014 aikana.  Reaktorin paine- ja tiiveystestit saatettiin onnistuneesti päätökseen helmikuussa. Huhtikuun ensimmäisenä päivänä AREVAn tiimit Erlangenissa Saksassa saivat TVO:lta hyväksynnän automaatiojärjestelmän testaamisen aloittamiseen testikentällään.

Automaatiojärjestelmämme teknologia täyttää tiukimmatkin turvallisuusmääräykset  ja se on lisensioitu jo 16 maassa varustamaan noin 80 ydinreaktoria neljälletoista eri mallille. Tämä teknologia on saanut hyväksynnän Ranskan, Iso-Britannian sekä Kiinan säteilyturvaviranomaisilta EPR-reaktorille.

AREVA tarjoaa kansainvälisesti huippulaadukkaita ratkaisuja hiilidioksidittomaan energiantuotantoon sekä sähkönsiirtoon ja -jakeluun. Yhtiö on maailman johtava ydinenergiatekniikassa ja ainoa, joka tarjoaa laaja-alaisesti kaikki ydinenergiaan liittyvät palvelut. AREVA on sähkönsiirto- ja jakeluteknologian markkinajohtaja. Se tarjoaa asiakkailleen laajan valikoiman ratkaisuja sähkönjakelun varmuuteen ja energiatehokkuuteen. AREVA:n strategia tähtää kestävään kehitykseen. Yhtiö kehittää ja laajentaa uusiutuvan energian teknologiaa tuuli- aurinko-, bio- ja vesivoiman aloilla. AREVA auttaa planeettamme sen vuosisadan suurimmissa haasteissa: Se saattaa energian kaikkien saataville, suojelee ympäristöä ja toimii vastuullisesti tulevia sukupolvia ajatellen.