Etusivu » Tiedotteet » Talous » Ohjelmistoyrityskartoitus 2014: Suomen ohjelmistoala kasvoi pienten yritysten ja pelien vetämänä

Teknologiateollisuus ry

Julkaistu: 26.06.2014 klo 10:00
Julkaisija: Teknologiateollisuus ry

Suomalainen ohjelmisto- ja IT-palveluala kasvoi 11,4 % viime vuonna. Kasvu kohdistui erityisesti peliyrityksiin ja pieniin ohjelmistoyrityksiin. Suurempien yritysten liikevaihto pääosin supistui, mutta toisaalta ne ovat myös reagoineet toimialalla tapahtuviin muutoksiin.

Globaali ohjelmistomarkkina kasvaa noin viiden prosentin vuosivauhtia kolmen trendin – pilvilaskennan, viestintä- ja sisältösovellusten ja analytiikan – vetämänä. Suomalaiset ohjelmistoyritykset ovat onnistuneet hyödyntämään näistä erityisesti kahta ensimmäistä.

Pilvilaskentaa käytetään tehostamaan IT-palveluja ja luomaan uutta liiketoimintaa nopeasti. Viestintään ja sisältöihin liittyviin sovelluksiin kuuluvat mm. Intranet-ratkaisut, pikaviestinsovellukset, streaming-palvelut ja pelit. Suomalaisyritykset ovat menestyneet erityisesti peleissä.

Helsingin pörssiin listattujen IT-palvelualan yritysten liikevaihto supistui yhteensä 4,6 %. Useat raportoivat siirtyneensä projektiliiketoiminnasta jatkuviin palveluihin, tuoteliiketoimintaan tai ohjelmistovuokraukseen.

– Nämä siirtymät seuraavat toimialan yleistä kehitystä globaalisti ja vaativat etukäteisinvestointeja. Niiden tuotot myös tuloutuvat projektiliiketoimintaa hitaammin, Eetu Luoma Jyväskylän yliopistosta sanoo.

Pienet ohjelmistoyritykset olivat kasvun vetureita

Pienten ja keskisuurten suomalaisten ohjelmistoyritysten kasvu on vähintään toimialan globaalin kasvun suuruista. Yritysten mahdollisuuksissa kansainväliseen liiketoimintaan ei juuri ole muutosta verrattuna edellisvuoteen: useat ohjelmistoyritykset ovat viime vuonna saavuttaneet kansainvälistä liikevaihtoa Skandinavian ja Länsi-Euroopan lisäksi Pohjois-Amerikassa, Itä-Euroopassa ja Venäjällä.

– Tämä osoittaa jälleen, että pienet ja kasvuhalukkaat ohjelmistoyritykset uivat näinä vaikeina vuosina vastavirtaan ja luovat koko alalle kasvua. Uusien innovatiivisten yritysten synty on kansantaloudelle elintärkeää ja sitä on kannustettava kaikin keinoin, Rasmus Roiha Ohjelmistoyrittäjistä korostaa.

– On tärkeää, että suomalaiset pk-yritykset löytävät suoria asiakkuuksia ulkomailta, eivätkä ole riippuvaisia suurten yritysten vetoavusta, Jukka Viitasaari Teknologiateollisuudesta lisää.

– Myös suuret teollisuusyritykset tarvitsevat lisää ohjelmisto-osaamista kehittäessään älykkäämpiä koneita ja laitteita ja jalostaessaan uutta globaalia palveluliiketoimintaa. Suomen kannalta satsaus ohjelmisto-osaamisen on yksi parhaiten tuottavista sijoituksista tulevaisuuteen, Viitasaari painottaa.

Pilvilaskennan hyödyntäminen ja kehitysalustojen tarjoaminen lisääntynyt

Alan yrityksistä jo puolet (50,3 %) käyttää pilvilaskennan alustoja ohjelmistojen kehittämiseen. Näitä hyödynnetään sekä nykyisen liiketoiminnan tukena että uuden liiketoiminnan mahdollistajina.

Android-, iOS- ja Windows Phone -alustoja käytetään kaikkia kolmea lähes yhtä paljon ohjelmistokehitykseen älypuhelimille. Kyselystä selviää myös, että myös Nokian verkostossa alun perin kehitettyä Qt-alustaa hyödynnetään.

Useat suomalaiset ohjelmistoyritykset tarjoavat alustoja muille ohjelmistokehittäjille.

– Tämä kehitys voidaan nähdä positiivisena, koska alustaa tarjoavat yritykset raportoivat samalla olevansa joustavampia kuin ohjelmistoyritykset keskimäärin. Joustavuudella tarkoitetaan sitä, että yritys voi tuoda markkinoille nopeasti uusia tuotteita tai tavoitella helpommin uusia asiakassegmenttejä, Luoma sanoo.

Suomalaista ohjelmistoliiketoimintaa kartoitettiin jo 17. kerran

Vuosittain julkistettava ohjelmistoyrityskartoitus tehtiin nyt jo 17. kerran. Tutkimuksen toteuttivat Jyväskylän yliopiston ja Aalto-yliopiston tutkimusryhmät yhteistyössä Teknologiateollisuuden, Ohjelmistoyrittäjien ja TIVIAn kanssa.

Ohjelmistoliiketoiminta on liiketoimintaa, joka perustuu ohjelmistojen kehittämiseen tai omien ohjelmistotuotteiden myyntiin lisensseinä tai palveluina sekä kiinteästi näihin liittyviin muihin palveluihin. Ohjelmistoala on osa suurempaa IT-palvelualaa.

Kyselyyn on vastannut 293 ohjelmistoliiketoimintaa harjoittavaa yritystä.

Ohjelmistoyrityskartoitus:

Eetu Luoma, Jyväskylän yliopisto, puh. 040 805 4291, eetu.luoma@jyu.fi
Mikko Rönkkö, Aalto yliopisto, SBL, puh. 050 387 8155,  mikko.ronkko@aalto.fi

Teknologiateollisuus ry: Jukka Viitasaari, puh. 040 823 5507, jukka.viitasaari@teknologiateollisuus.fi
Ohjelmistoyrittäjät ry: Rasmus Roiha, puh. 0400 180 434, rasmus@ohjelmistoyrittajat.fi
TIVIA Tieto- ja viestintätekniikan ammattilaiset: Robert Serén, puh. 040 044 6300, robert.seren@tivia.fi

Teknologiateollisuus ry on elinkeino- ja työmarkkinapoliittinen edunvalvontajärjestö, joka edistää Suomen keskeisimmän vientialan kilpailukykyä ja toimintaedellytyksiä. Suomalaisen teknologiateollisuuden päätoimialoja ovat elektroniikka- ja sähköteollisuus, kone- ja metallituoteteollisuus, metallien jalostus, suunnittelu ja konsultointi sekä tietotekniikka. Teknologiateollisuus vastaa 55 prosentista Suomen viennistä ja 80 prosentista tutkimus- ja kehitysinvestoinneista. Ala työllistää suoraan noin 290 000 ja välillisesti noin 700 000 suomalaista. Jatkuvasti kehittyvä ja ajassa elävä teknologiateollisuus luo perustan suomalaiselle hyvinvoinnille.