Etusivu » Tiedotteet » Talous » Nyt on paras aika vaellusreissulle Euroopassa

Oy Ebookers Finland Ltd

Nyt on paras aika vaellusreissulle Euroopassa

Julkaistu: 14.06.2016 klo 08:30
Julkaisija: Oy Ebookers Finland Ltd

Euroopassa on kymmenittäin toinen toistaan kiehtovampia vaellusreittejä. Nettimatkatoimisto Ebookersin markkinointipäällikön Leif Neuvosen mukaan alkukesä on vaeltajan parasta aikaa.

“Useimpiin eurooppalaisiin vaelluskohteisiin kannattaa matkustaa alkukesästä, jolloin majoitusmahdollisuuksia on parhaiten tarjolla. Vuoristomajat ja leirintäalueet saattavat sulkea ovensa kesäkauden jälkeen ja toisaalta elokuussa voi reiteillä olla vaeltajia ruuhkaksi asti”, Neuvonen sanoo.

Myös kelit suosivat alkukesän vaeltelua. Korkeiltakin reiteiltä lumet ovat jo sulaneet, mutta aurinko ei vielä porota läkähdyttävästi. Neuvosen mukaan vaeltaminen on aktiivilomailun kestosuosikki, koska se soveltuu lähes kaikille eikä vaadi kallista kalustoa.

“Valtaosalla eurooppalaisista vaellusreiteistä voi näin alkukesästä vaeltaa käytännössä päivärepun turvin, ruoka ja majoitus järjestyy matkan varrelta”, Neuvonen sanoo

Toki vaellusreitin vaikeustasoa nostamalla myös varusteet ja valmistautuminen on syytä sovittaa haasteen mukaiseksi. Reittien kirjo on kuitenkin valtava ja jokainen löytää varmasti omansa.

“Santiago de Compostelan reitti Espanjassa on tunnettu esimerkki säätakauksella varustetusta vaivattomasta vaelluksesta, jonka varrelta löytyy kaikki palvelut, mutta tunnelma ja maisema on silti ikimuistoinen”, Neuvonen sanoo.

“Toinen äärilaita voisi olla vaikkapa Länsi-Euroopan korkeimmalta vuorelta Mont Blancilta Ranskasta Sveitsin Matterhornille kulkeva Haute Route -vaellusreitti. Siinä ylitetään jäätiköitä, käytetään turvaköysiä ja kivutaan pitkin tikapuita, mutta tarvittavat taidot opitaan kuitenkin matkan varrella”, Neuvonen jatkaa.

Ebookers koosti listan Euroopan unohtumattomimmista vaellusreiteistä.

Euroopan unohtumattomat vaellusreitit

1. Slovenian Mountain Trail

Euroopan vanhin virkistyskäyttöön suunniteltu vaellusreitti kulkee Slovenian vuoristoa pitkin Mariborista viiniköynnösten peittämille rinteille ja Adrianmeren rannalle Ankaraan. Kaksi viidesosaa Sloveniasta on metsän peitossa ja maisema vaihtelee alppiniityistä Välimeren macchiaan. Erinomaisesti merkitty reitti, jonka varrella runsaat 50 majapaikkaa. Bonuksena leimojen kerääminen!

2. Laugavegur, Islanti

Laugavegur on vain 55 kilometriä pitkä vaellus, joka on kuuluisa luonnon erikoislaatuisuudesta ja maiseman vaihtelevuudesta. Reitti kulkee Landmannalaugarin kuumilta lähteiltä Pórsmörkin jäätikkösolaan. Aktiivisia tulivuoria, hobittilaaksoja. Mikä-Mikä-Maa! Reitin varrella sijaitsevat kuusi majaa tekee vaelluksen ja varustautumisen helpoksi.

3. West Highland Way, Skotlanti

Vaakasuoraa sateen räimettä ja auringon pimentäviä mäkäräisparvia, mutta myös ah niin ihania ylämaan aukeita, merenrannan vuonoja, ajatuksia tuulettavaa raikkauta ja seikkailuromantiikkaa. Vaatteita on hyvä kuivatella takkatulen ääressä viski kädessä mietteliäästi murahdellen. Skotlanti: Love it or leave it.

4. Durmitor, Montenegro

Unescon maailmanperintölistalla komeilevan Durmitorin kansallispuiston ykkösnähtävyys on Yhdysvaltain Grand Canyonin jälkeen maailman toiseksi syvin rotkolaakso: Tara. Kansallispuistossa sijaitsee myös Ledena pecina -jääluola ja kuvankaunis Mustajärvi. Virveli ja trangia mukaan! Durmitorin vesistöt kuhisevat muun muassa tonavanjokilohia, purotaimenia, nieriöitä ja harjuksia.

5. Paanajärvi, Venäjä

Suomalaisille kokolailla tuntematonta maastoa ovat Karjalan kansallispuistot, joiden kaltaista koskematonta luontoa Suomesta on vaikea löytää. Rajan takana Oulangan kansallispuiston kyljessä eläimistö ja kasvisto on runsasta ja maisemat erinomaiset. Puiston patoamattomissa joissa on paljon koskia ja melkoisia vesiputouksia. Vesistöissä on paljon arvokalaa.

Lähde: ebookers

***

Leif Neuvonen
Markkinointipäällikkö
Ebookers
Puh. +44 77101 68884
lneuvonen@expedia.com

***

Oy ebookers Finland Ltd, joka on toiminut Suomessa vuodesta 1999 alkaen, on Suomen johtava online-matkatoimisto. Ebookersin henkilökunta palvelee asiakkaitaan ebookers.fi-sivuston lisäksi puhelimitse. Ebookers kuuluu maailman suurimpaan matkailukonserniin Expedia Inc:iin ja tuo suomalaisten käyttöön erittäin laajan valikoiman majoituskohteita sekä lentoyhtiöitä ympäri maailman.