Etusivu » Tiedotteet » Talous » Näkymät kirkastuvat taloustaivaalla: Suomessa ja Euroopassa konkurssimäärät vähenemässä

Bisnode Finland Oy

Julkaistu: 14.02.2013 klo 15:58
Julkaisija: Bisnode Finland Oy

Suomen ja Euroopan* konkurssit - Bisnoden tilastojen mukaan

Bisnoden mukaan viime vuonna Euroopan talouden yllä leijailleet pahimmat varjot tai pelot eivät toteutuneet ja nyt talousnäkymät näyttävät hieman kirkastuvan. Aallonpohjasta on noustu, sillä Suomessa koko vuoden 2012 yhteenlaskettu konkurssimäärä väheni  - 1,5% verrattuna edellisvuoteen.  Lisäksi Suomessa vuoden 2012 viimeisellä vuosineljänneksellä  konkurssiin asettamisten määrä on pysynyt samalla tasolla, kun lukua verrataan täsmälleen samaan ajankohtaan edellisvuonna.

Euroopassa asetettiin konkurssiin vuoden 2012 ensimmäisen puolen vuoden aikana 6,9% enemmän yrityksiä kuin vastaavana ajankohtana vuonna 2011. Kuitenkin loppuvuoden 2012 konkurssiluvut olivat vain 2,4% korkeampia kuin vuotta aiemmin.

Alueellisesti DACH-maat (Saksa, Itävalta ja Sveitsi) pysyivät vuoden 2012 ajan vakaina huolimatta ympärillä vellovasta talouskriisista.  Konkurssimäärät olivat  ainoastaan  0,8% korkeampia vuoden viimeisellä neljänneksellä vuonna 2012, kun lukua verrataan edellisen vuoden vastaavaan ajankohtaan.

Bisnoden tietojen mukaan Keski-Euroopan talous on kärsinyt vuoden 2012 aikana, mutta tällä hetkellä kehitys on menossa positiiviseen suuntaan. Pohjoismaissa, poissuljettuna itsenäinen öljymaa-Norja,  talouden tilanne on ollut vaihtelevaa sekä epävakaista viime vuoden aikana.

Suomessa palveluala sekä rakennusala ovat kärsineet eniten konkursseista. Konkursseista huolimatta palvelualalle on syntynyt eniten yrityksiä.  Palvelualalle syntyneiden uusien yritysten osuus on jopa 49% kaikilla toimialoilla perustetuista yrityksistä vuoden 2012 viimeisellä neljänneksellä, kertoo Bisnode.

Huolimatta taloudellisten näkymien kirkastumisesta tänä kuluvana vuonna 2013, Eurooppa kärsii vielä pitkään matalasta talouskasvusta.  Aloittaneiden yritysten määrä väheni  Suomessa viime vuoden viimeisellä neljänneksellä sekä uusien yritysten perustamistahti oli -3,0 % verkkaisempi edellisen vuoden vastaavaan ajankohtaan verrattuna. Lisäksi Suomessa uusien yritysten perustamisinto hiipui vuoden 2012 aikana - 6,9% edellisvuoteen verrattuna. Sama ilmiö on näkyvissä myös Euroopassa.

*Belgia, Itävalta, Kroatia, Norja, Puola, Ruotsi, Saksa, Slovakia, Slovenia, Suomi, Sveitsi, Tanska, Tšekki, Unkari

Lisätiedot:

Pekka Raitala, Vice President   - Marketing, Communication and New Business

Bisnode Finland Oy

Mobile: +358 500 420347

pekka.raitala@bisnode.fi

Bisnode on johtava digitaalisen yritysinformaation tarjoaja Euroopassa, tarjoten täydellisiä myynnin ja markkinoinninratkaisuja, sekä luotto – ja yritysinformaatiota.