Etusivu » Tiedotteet » Talous » Myönteisiä merkkejä yritysten perustamisessa Kotkan-Haminan seudulle

Cursor Oy, Kotkan-Haminan seudun kehittämisyhtiö

Myönteisiä merkkejä yritysten perustamisessa Kotkan-Haminan seudulle

Julkaistu: 18.05.2015 klo 11:20
Julkaisija: Cursor Oy, Kotkan-Haminan seudun kehittämisyhtiö

Haastavasta taloustilanteesta huolimatta perustettiin Kotkan-Haminan seudulle kuluvan vuoden tammi-maaliskuussa yksi yritys enemmän kuin vastaavana aikana viime vuonna.

Perustettujen yritysten toimialakirjo on melko laaja. Perinteisten rakennustoiminnan, ravintola- ja kahvilatoiminnan sekä terveyden- ja hyvinvoinnin ohella on yrityksiä perustettu myös hieman epätavallisimmille toimialoille kuten makeisten valmistukseen, sisustussuunnitteluun ja huonekalujen valmistukseen.

Perustaminen on edelliseen vuoteen verrattuna ollut vilkkainta Pyhtäällä, jonne oli maaliskuun loppuun mennessä syntynyt yhdeksän uutta yritystä. Viime vuoden vastaava luku oli neljä. Myös Haminaan perustettiin yksi yritys edellisvuotta enemmän.

Samalla ajanjaksolla yritystoimintansa lopetti 51 % edellisvuotta enemmän, joten nettoperustanta supistui 60 %.

Konkurssien määrä (helmikuu 2015) Kotkan-Haminan seudulla on laskenut ja myös konkurssien henkilöstövaikutukset ovat vähentyneet. Kotkan-Haminan seudun konkurssitilanne noudattelee vertailuseuduista (Kouvolan, Salon, Porin ja Vaasan) lähinnä Porin seutukunnan kehityslinjaa. Tiedot perustuvat kehittämisyhtiö Cursor Oy:n keräämiin tietoihin.

Uusia yrityksiä perustettiin bruttomääräisesti 79 kpl. Toimintansa lopettaneita oli 65, joten nettolisäys oli 14 yritystä.

Lukumääräisesti eniten perustettiin ammatillisen, tieteellisen ja teknisen toiminnan sekä hallinto- ja tukipalvelutoiminnan (ml. liike-elämää palveleva toiminta) yrityksiä (15 kpl) sekä tukku- ja vähittäiskaupan sekä moottoriajoneuvojen korjauksen yrityksiä (12 kpl). (Tilastokeskuksen toimialaluokitus TOL 2008)

Toimialoista voimakkaimmin ovat kasvaneet informaatio ja viestintä (ICT) sekä terveys- ja sosiaalipalvelut.

Kunnittain tarkasteltuna uudet perustetut yritykset jakautuivat seuraavasti (osuus prosenteissa): Hamina 20 (25 %), Kotka 47 (60 %), Miehikkälä 1 (1 %), Pyhtää 9 (11 %) ja Virolahti 2 (3 %).

Uusista yrityksistä venäläisomisteisia on 6 kpl eli n. 7,5 %.

Lisätietoja: Kristiina Kuparinen, Cursor Oy, p. 040 1902 516

Yhteydenotot haastattelua varten uuden yrittäjän näkökulmasta:

LB Design, Kotka, sisustussuunnittelu- ja asuntojen stailauspalvelut

yrittäjä Linda Baki p. 040 416 2318 linda.baki@hotmail.com

Liitteenä tilastot:

• Uudet yritykset kunnittain Kotkan-Haminan seudulla 1.1.–31.3.2015
  • Uusien yritysten vertailu kunnittain Kotkan-Haminan seudulla 1.1.–31.3.2015 ja 2014
  • Uusien yritysten vertailu toimialoittain Kotkan-Haminan seudulla 1.1.–31.3.2015 ja 2014
  • Uusien yritysten vertailu 1.1.–31.3.2015 ja 2014 (graafisesti)

Cursor Oy, Kotkan-Haminan seudun kehittämisyhtiö vastaa Kotkan, Haminan, Miehikkälän, Pyhtään ja Virolahden kuntien yritysneuvonnasta ja toteuttaa seudun elinkeinokehittämishankkeita. Cursor palvelee Etelä-Kymenlaakson yrittäjiä, yrittäjiksi aikovia ja seudulle asettuvia yrityksiä liiketoiminnan perustamis- ja kehittämisasioissa. Toimipisteemme sijaitsevat Kotkassa Eagle-talossa E18-tien varrella ja Haminan keskustassa Raatihuoneentorilla. Cursorin omistavat seudun kunnat (Kotka, Hamina, Pyhtää, Virolahti ja Miehikkälä) yhdessä alueen teollisuusyritysten ja rahoituslaitosten kanssa.

www.cursor.fi

Tutustu julkaisijan muuhun lehdistöaineistoon