Etusivu » Tiedotteet » Talous » Mikko Heikka pohtii uskon ja rahan välistä suhdetta

Kirjapaja

Mikko Heikka pohtii uskon ja rahan välistä suhdetta

Julkaistu: 16.09.2016 klo 07:45
Julkaisija: Kirjapaja

Mikko Heikka pohtii uskon ja rahan sekä uskonnon ja talouden välistä suhdetta esseekokoelmassaan Kapitalismi, kristinuskon musta joutsen? (Kirjapaja). ”Onko raha vain tekninen vaihdon väline vai liittyykö siihen metafyysisiä, uskonnollisia ja moraalisia ulottuvuuksia?” hän kysyy.

Heikka kuvaa, miten raha nähdään Raamatussa ja millainen oli Franciscus Assisilaisen talousetiikka. Hän erittelee Martti Lutherin osuutta kapitalismin synnyssä ja kysyy, mistä johtuu nykyinen kapitalismin kriisi.

Teoksessa kapitalismia käsitellään uskon ja opin kannalta. Onko taloudellisen liberalismin isän Adam Smithin ajattelu ymmärretty väärin? Entä mikä on uskon rooli maailmassa, jossa tekoäly valtaa alaa?

”Talous ei suinkaan ole omalakista. Jos sitä ohjaa vahva moraalinen tietoisuus, vapautuvat rahan taivaalliset voimat ihmiskunnan parhaaksi”, Heikka väittää.

”Kirjani syntyprosessin tärkeitä näyttämöitä ovat olleet Adam Smithin elämän kiinnekohdat ja Skotlannin pääkaupunki Edinburgh. Siellä olen hengittänyt ilmaa ja samalla etsinyt taloudelliselle liberalismille uusia tulkintoja”, hän kertoo.

MIKKO HEIKKA on teologian tohtori ja Espoon hiippakunnan piispa emeritus. Hän on osallistunut julkisuudessa aktiivisesti keskusteluun yhteiskunnan oikeudenmukaisuudesta ja tasa-arvosta. Hän on toiminut myös puheenjohtajana Suomen luterilaisen kirkon asettamissa työryhmissä, joissa on käsitelty naisten ja homoseksuaalien asemaa kirkossa. Hänen edellinen kirjansa Vapaina ja tasavertaisina. Ihmisoikeudet uskontojen näkökulmasta ilmestyi 2014.

Mikko Heikka: Kapitalismi, kristinuskon musta joutsen? – Esseitä uskosta ja rahasta. Kirjapaja 2016. 148 s. Kl 21/36.1. ISBN 9789522884824. Ovh. 32,90.

Lisätietoja ja haastattelupyynnöt: Kirjapaja/viestintäpäällikkö Marja-Liisa Saraste, marja-liisa.saraste@kirjapaja.fi; piispa emeritus Mikko Heikka, mikko.heikka.emeritus@gmail.com; 0500 507 892. Arvostelukappaleet ja kuvapyynnöt: Minna Vatja, minna.vatja@kirjapaja.fi

Julkistamistilaisuus Tuomiokirkon Kryptassa 16.9. klo 14.

Lasten Keskus ja Kirjapaja Oy – Sisältöä elämään.

Tutustu julkaisijan muuhun lehdistöaineistoon

Mediapankki