Etusivu » Tiedotteet » Talous » Mikkelin kaupungin uusi hankintasääntö luo kilpailuedellytyksiä alueen yrityksille

Mikkelin kehitysyhtiö Miksei Oy

Julkaistu: 16.11.2015 klo 10:20
Julkaisija: Mikkelin kehitysyhtiö Miksei Oy

Mikkelin kaupungin hankintasääntö on uudistunut. Mikkelin kehitysyhtiö Miksei Oy oli vahvasti mukana uudistustyössä ja pyrki erityisesti huomioimaan paikallisten yritysten mahdollisuudet osallistua kilpailutuksiin. Uuden hankintasäännön tavoitteena on lisäksi mm. hankintaprosessin helpottaminen, avoimuuden ja vuoropuhelun lisääminen sekä hankintatoiminnan sähköistäminen.

Paikallisten yritysten mahdollisuudet saada tietoa kilpailutuksista ja pärjätä niissä huomioidaan uudessa hankintasäännössä monin tavoin, kertoo hankinta-asiamies Ilkka Liljander Mikkelin kehitysyhtiö Miksei Oy:stä.

– Uudistunut hankintasääntö lisää vaatimuksia hankintojen julkiselle kilpailuttamiselle, mikä helpottaa hankintoja koskevan tiedon saamista. Lisäksi hankintasäännössä painotetaan sähköistä kilpailuttamista, mikä edelleen helpottaa kilpailutuksiin osallistumista.

Paikallisten yritysten kannalta oleellinen uudistus koskee yritysvaikutusten arviointia, joka muuttuu nyt pakolliseksi kaikissa kynnysarvon ylittävissä hankinnoissa. Tämä tarkoittaa, että paikalliset yritykset voidaan huomioida jo kilpailutuksen valmistelussa ja välttää sellaisia kriteereitä, jotka estäisivät alueen yrityksiä osallistumasta kilpailutukseen. – Kilpailutuksia ei esimerkiksi tule toteuttaa liian suurina kokonaisuuksina, eikä liikevaihtovaatimuksia tule tarpeettomasti asettaa niin suuriksi, että ne rajoittavat osallistumista, Liljander toteaa.

Uuden hankintasäännön avulla halutaan myös helpottaa hankintojen valmistelua ja niiden erityispiirteiden tunnistamista. Erityispiirteiden tunnistaminen tarkoittaa, että hankintojen yritys- ja ympäristövaikutukset sekä aluetaloudellinen merkitys ja innovatiivinen potentiaali tunnistetaan ja otetaan huomioon hankinnan valmistelussa. Tämän varmistamiseksi hankintasääntöuudistuksen yhteydessä on luotu työkalut erityispiirteiden tunnistamista varten.

Hankintasääntöön tuotiin mukaan myös pakollinen markkinavuoropuhelu monivuotisiin palveluhankintasopimuksiin tähtäävissä hankinnoissa. – Tämä muuttaa prosessia avoimemmaksi ja lisää aidon vuorovaikutuksen ja yhteistyön määrää palvelun tarjoajien ja hankkijoiden välillä.

Hankintasääntö tukee Mikkelin kaupungin hankintojen yleisten periaatteiden noudattamista ja strategisten tavoitteiden saavuttamista. Mikkelin kaupunginhallitus on hyväksynyt hankintasäännön, joka toimii jatkossa kaupungin ja kaupunkikonsernin keskeisenä operatiivisen tason hankintaohjeena. Hankintasääntö 2015 on kokonaisuudessaan esillä osoitteessa: http://www.mikkeli.fi/palvelut/hankintapalvelut

Hankinta-asiantuntija Ilkka Liljander, ilkka.liljander@mikseimikkeli.fi, 044 7945695

Hankintapäällikkö Jarmo Autere, jarmo.autere@mikkeli.fi, 044 7942660

Mikkelin kehitysyhtiö Miksei Oy edistää Mikkelin elinvoimaisuutta ja vetovoimaa ja yritysten toimintaedellytyksiä sekä menestymistä toiminnan fokuksen ollessa erityisesti mikro- ja pk-yrityksissä. www.mikseimikkkeli.fi