Etusivu » Tiedotteet » Talous » Maakuntajuhlarahat ovat juhlarahoja eli laillisia maksuvälineitä Suomessa

Suomen Rahapaja Oy

Maakuntajuhlarahat ovat juhlarahoja eli laillisia maksuvälineitä Suomessa

Julkaistu: 11.02.2011 klo 14:08
Julkaisija: Suomen Rahapaja Oy

Suomen Rahapajan lyömät maakuntarahat ovat laillisia maksuvälineitä Suomessa, kuten muutkin suomalaiset juhlarahat. Juhlarahat ovat käypiä maksuvälineitä siinä maassa, jossa ne on laskettu liikkeeseen.

Euromaat voivat laskea liikkeeseen juhlarahoja, joiden arvo on eri kuin eurokolikkosarjaan kuuluvien kolikoiden arvot. Maakuntajuhlarahat ovat tavallisista eurokolikoista poiketen nimellisarvoltaan viisi euroa.

Maakuntarahasarjassa julkaistaan yhdeksän rahaa

Suomen historiallisia maakuntia on yhdeksän: Ahvenanmaa, Häme, Karjala, Lappi, Pohjanmaa, Satakunta, Savo, Uusimaa ja Varsinais-Suomi. Ensimmäisenä rahasarjasta julkaistiin Varsinais-Suomen maakuntajuhlaraha ja toisena Satakunnan maakuntajuhlaraha. Helmikuun 25. päivä vuoron saa Häme.

Kunkin sarjaan kuuluvan maakuntajuhlarahan arvopuolella on kyseisen historiallisen maakunnan vaakuna sekä arvomerkintä 5 EURO. Maakuntajuhlarahojen tunnuspuolet on suunnitellut kuvanveistäjä Nora Tapper.

Maakuntajuhlaraha on nimellisarvoltaan 5 euroa ja sitä lyödään kiillottamattomana ja peilikiiltoisena yhteensä 120 000. Kiillottamattomia maakuntajuhlarahoja voi vaihtaa postin konttoreissa.

Lue maakuntarahoista lisää tästä.

Marja Kirppu                                                             Henna Karjalainen
vanhempi budjettisihteeri                                           viestintä- ja markkinointipäällikkö
Valtiovarainministeriö                                                Suomen Rahapaja Oy
p. 09 160 33045                                                       + 358 50 575 9197