Etusivu » Tiedotteet » Talous » LVI-Naiset ry palkitsi ansioituneita LVI-alan naisopiskelijoita

LVI-Naiset

LVI-Naiset ry palkitsi ansioituneita LVI-alan naisopiskelijoita

Julkaistu: 20.06.2016 klo 07:30
Julkaisija: LVI-Naiset

LVI-Naiset ry palkitsee vuosittain palkinnut nuoria ja ansioituneita LVI-alan naisopiskelijoita. Tänä vuonna stipendiaateiksi valittiin Anni Mäenpää (Vaasan ammattiopisto) ja Kati Kuusisto (Ammattiopisto Lappia).

Stipendiaateille oli valintaa varten annettu kaksi tehtävää, liittyen LVI-alaan ja naisiin, ja näiden vastausten sekä opettajien suositusten perusteella yhdistyksen hallitus teki valintansa. Vastauksissaan Mäenpää ja Kuusisto toivat esiin yhdistyksen arvoja: Yhteistyötä, luovuutta ja pilkettä silmäkulmassa.

Miksi LVI-ala sopii naisille siinä missä miehillekin? ”Miksi ei sopisi”, hämmästelivät molemmat stipendiaatit kysymystä. Mäenpää ja Kuusisto näkivät  LVI-alan monipuolisena, luovana, työllistävänä ja paljon erilaisia mahdollisuuksia tarjoavana kiinnostavana ala-vaihtoehtona. Tietoisuutta ja LVI-alan imagon nostamista toivoivat Mäenpää ja Kuusisto jaettavan enemmän jo kouluissa, alanvalintojen äärellä.

Stipendiaatit kehuivat myös opiskelun tasoa: päivät ovat monipuolisia ja teorian sekä käytännön osuudet ovat tasapainossa. Kansainvälisyys on niin halutessaan läsnä  jo opiskeluaikana - esim. Mäenpää suoritti osan työssäoppimisjaksostaan ulkomailla. Nykymateriaalit, menetelmät ja koneet ovat kehittyneet työmailla helpottamaan töitä. Fyysisen työn lisäksi alalta löytyy työtä mm. suunnittelun, valvonnan ja myynnin parista.

Rajat miesten ja naisten ammattien välillä ovat vähitellen kaventuneet ja se on positiivinen suuntaus, korostaa LVI-Naisten puheenjohtaja Maarika Maury. Naiset pärjäävät mainiosti alkujaan hyvinkin miesvaltaisilla aloilla.

Maarika Maury

Hallituksen puheenjohtaja

LVI-Naiset ry

maarika@kissconsulting.fi

LVI-Naiset ry on vuonna 2008 perustettu LVI-alalla toimivien naisten yhteistyöverkosto. Yhdistyksen tarkoituksena on edistää naisten näkyvyyttä, verkostoitumista ja kehittymistä LVI-alalla sekä toimia esikuvana ja näin kannustaa nuoria naisia alan opintojen pariin. LVI-naisten arvot ovat luovuus, yhteistyö ja pilke silmäkulmassa.