Etusivu » Tiedotteet » Talous » Luonnonsuojeluliitto: Ympäristötavoitteita ei saavuteta VM:n budjettiesityksellä

Suomen luonnonsuojeluliitto

Julkaistu: 09.08.2012 klo 11:25
Julkaisija: Suomen luonnonsuojeluliitto

Suomen luonnonsuojeluliitto pitää valtiovarainministeriön budjettiesitystä ympäristön kannalta epätasapainoisena. Ympäristön tilaa heikentäviin hankkeisiin panostetaan paljon ympäristön suojelua enemmän.

"Valtiovarainministeriön budjettiesityksellä ei saavuteta Suomen ja EU:n keskeisiä ympäristötavoitteita, kuten vesien hyvää tilaa 2015, luonnon köyhtymisen pysäyttämistä 2020 tai energia- ja ilmastotavoitteita 2020", toiminnanjohtaja Eero Yrjö-Koskinen sanoo.

Vakava vaje on syntymässä ympäristöhallinnon toimintamenoihin: "Ympäristöhallinnossa on sekä valtakunnan että ELY-keskusten tasolla tehtäviin nähden aivan liian vähän väkeä. Kevään kehykset merkitsevät henkilöstön jatkuvaa vähentämistä. Tämä uhkaa ympäristön tilaa valvonnan heikkenemisenä, kuten Talvivaarassa on jo nähty."

Luonnonsuojeluliitto pitää vakavana, että budjettiesityksessä ei ole noudatettu eduskunnan ympäristötahtoa. Eduskunta lisäsi viime vuonna rahaa kansallispuistoihin, ympäristöjärjestöille, Itämereen ja rakennusten energiaremontteihin. Nyt valtiovarainministeriö esittää eduskunnan ja hallitusohjelman linjaamien ympäristötoimien karsimista.

Myönteistä on, että metsiensuojelun rahoitus etenee ympäristöministeriön puolella, vaikka ELY-keskusten miehistöpula haittaa myös METSO-ohjelman toteuttamista. Sen sijaan maa- ja metsätalousministeriön puolella metsien luonnonhoidon rahoja leikataan, vaikka metsätalouden tukia lisätään.

"Maa- ja metsätalousministeriö horjuttaa kestävän metsäpolitiikan tasapainoa", erityisasiantuntija Tapani Veistola toteaa. "Talousmetsien hoito ei ole  kestävää, jos metsätalouden tehostamisen tuet ovat kymmenen kertaa talousmetsien luonnonhoitoa suuremmat."

Luonnonsuojeluliitto pitää tärkeänä, että ympäristötöitä priorisoidaan EU:n maatalous- ja rakennepolitiikkaa uudistettaessa. Niiden merkitys kasvaa, mikäli luonnon- ja ympäristönsuojelun kansallista rahoitusta leikataan VM:n esittämällä tavalla.

• toiminnanjohtaja Eero Yrjö-Koskinen, p. 050 347 8778
  • erityisasiantuntija Tapani Veistola, p. 0400 615 530