Etusivu » Tiedotteet » Talous » Luonnonsuojeluliitto: Budjettiriihestä rahaa matkailua tukevaan luonnonhoitoon

Suomen luonnonsuojeluliitto

Luonnonsuojeluliitto: Budjettiriihestä rahaa matkailua tukevaan luonnonhoitoon

Julkaistu: 08.08.2013 klo 15:08
Julkaisija: Suomen luonnonsuojeluliitto

Suomen luonnonsuojeluliitto toivoo hallituksen budjettiriihestä lisärahaa varsinkin matkailua ja työllisyyttä tukevaan luonnonhoitoon. Myös valtion soidensuojeluohjelman varat pitää turvata.

Luonnonsuojeluliitto esittää ensi vuoden valtion budjettiin lisää rahaa luonnon- ja kulttuuriperintöalueiden hoitoon. Metsähallitukselle on siirretty armeijan saaria ja kulttuurihistoriallisia kohteita Museovirastolta, mutta ei rahaa niiden hoitoon. Myös vaelluskaloille tärkeiden vesistöjen kunnostus tukisi ympäristön lisäksi matkailua ja työllisyyttä. Luonnonhoitotöiden ja kalatiestrategian toteuttaminen tulee turvata myös vuosien 2014-20 EU-rahoista päätettäessä.

Ympäristöministeriölle tulee liiton mielestä palauttaa valtiovarainministeriön poistamat rahat hallitusohjelman mukaiseen soidensuojeluohjelman valmisteluun. Parhaiden luonnonsoiden kartoittaminen ja valinta suojelualueiksi vähentää myös turpeentuotannon lupakiistoja.

- erityisasiantuntija Tapani Veistola, SLL, puhelin 0400 615 530

Suomen luonnonsuojeluliitto on maan suurin ympäristönsuojelun kansalaisjärjestö.
Matti Nieminen, viestintäpäällikkö
Suomen luonnonsuojeluliitto