Etusivu » Tiedotteet » Talous » Lisää terävyyttä SHOKeihin

Lisää terävyyttä SHOKeihin

Julkaistu: 26.04.2013 klo 10:40
Julkaisija: Teknologiateollisuus ry

Vuoden alussa julkaistu kansainvälinen arvio esitti useita kriittisiä huomioita Strategisen huippuosaamisen keskittymien eli SHOKien toiminnasta. SHOKien johtoryhmä on nyt laatinut keskeiset linjauksensa keskittymien kehittämiseksi.

Johtoryhmä arvioi, että keskittymien toiminta on edelleen tarpeellista ja kehityskelpoista. Toimintaa on kuitenkin uudistettava merkittävästi. Ryhmän puheenjohtaja, vuorineuvos Stig Gustavson haluaa terävöittää keskittymien toimintaa.

- Huippututkimuksen painoarvoa ja sen merkitystä uusien liiketoimintojen syntymisille täytyy lisätä, Gustavson painottaa.

Johtoryhmä esittää viisi keskeistä kehityskohdetta:

1. Toiminta kohdistetaan nykyistä terävimpiin osaamiskärkiin.
  2. SHOKeista luodaan entistä vahvempi verkottumisalusta yrityksille ja huippututkimukselle.
  3. Kilpailu rahoituksesta lisääntyy.
  4. Arviointimalli ja -mittarit uudistuvat.
  5. Johtaminen ja organisointi uudistuvat.

Keskittymien on panostettava aihioihin, joissa Suomi voi nousta kansainvälisesti huipulle. Tavoitteena on synnyttää ohjelmista kansainvälisesti vetovoimaisia tutkimusympäristöjä. Keskittymien toimintaa ohjataan rahoituksella nykyistä kunnianhimoisempaan ja kansainvälisempään suuntaan.

TEM:n nimittämän SHOKien johtoryhmän keskeisenä tehtävänä on tehdä ehdotuksia ja aloitteita keskittymien toiminnan kehittämiseksi yhteistyössä eri sidosryhmien kanssa. Johtoryhmä seuraa myös ehdotustensa toteuttamista.
SHOK-toiminnasta vastaa kuusi eri teollisuuden aloille perustettua voittoa tavoittelematonta osakeyhtiötä, joiden osakkaita ovat aihealueen keskeiset yritykset, yliopistot ja tutkimuslaitokset. Noin 40 prosenttia keskittymien rahoituksesta on yksityistä panostusta ja loput julkista rahoitusta.

Johtoryhmän kehittämislinjaukset: www.tem.fi/shok

Lisätiedot:
vuorineuvos Stig Gustavson, puh. 0400 411 119
ylijohtaja Petri Peltonen, TEM. puh. 029 50 63662

Suomalaisen teknologiateollisuuden päätoimialat ovat elektroniikka- ja sähköteollisuus, kone- ja metallituoteteollisuus, metallien jalostus, suunnittelu ja konsultointi sekä tietotekniikka-ala. Toimialalla tehdään 80 % koko elinkeinoelämän tutkimus- ja kehitysinvestoinneista. Ala vastaa 60 % Suomen koko viennistä, ja liikevaihdosta yli 70 % kertyy globaaleilta markkinoilta. Teknologiateollisuus ry:n runsaat 1 600 jäsenyritystä edustavat lähes 90 % Suomen koko teknologiateollisuudesta.