Etusivu » Tiedotteet » Talous » Liikenne- ja kaskovakuutusten hinnoissa suuria eroja

FINE Vakuutus- ja rahoitusneuvonta

Liikenne- ja kaskovakuutusten hinnoissa suuria eroja

Julkaistu: 24.06.2014 klo 11:30
Julkaisija: FINE Vakuutus- ja rahoitusneuvonta

FINEn Vakuutus- ja rahoitusneuvonta selvitti neljän henkilöauton liikenne- ja kaskovakuutusten hinnoittelun perusteita. Hinnat määräytyvät eri vakuutusyhtiöissä eri tavoin. Hintaerot ovat eri yhtiöissä jopa useita satoja euroja. Vertailu kokoaa myös perustietoa vakuutusmaksuihin vaikuttavista tekijöistä sekä bonusjärjestelmien perusteista.

Vertailussa on mukana kahdeksan vakuutusyhtiötä, jotka myöntävät sekä lakisääteisiä liikennevakuutuksia että vapaaehtoisia auto- eli kaskovakuutuksia. Hintavertailun esimerkeiksi on valittu eri-ikäisiä, eri paikkakunnille rekisteröityjä autoja: Nissan Qashqai, Skoda Fabia, Toyota Avensis ja BMW 316.

”Hinnat muodostuvat eri yhtiöissä eri tavoin, suuriakin hintaeroja löytyy. Lisäturvat nostavat vakuutusten hintaa. Vakuutuksen laajuuden lisäksi myös auton ikä, merkki ja malli sekä vakuutuksenottajan ikä, asuinpaikka ja vahinkohistoria vaikuttavat vakuutuksen hintaan”, vakuutusasiantuntija Hanna Salo FINEn Vakuutus- ja rahoitusneuvonnasta sanoo.

Esimerkiksi nuoren kuljettajan, jolle ei ole kertynyt vahinkohistoriaa, liikennevakuutuksen vuosimaksu BMW 316-autolle vaihtelee 642 € - 1 175 € välillä. Kokeneemmalla kuljettajalla, jolla on maksimibonukset hallussaan liikennevakuutuksen hintahaitari on: Nissan Qashqai 165 € - 247 €, Skoda Fabia 143 € - 226 € ja Toyota Avensis 168 € - 264 €.

Vastaavasti vapaaehtoisen kaskovakuutuksen vuosimaksu maksimibonuksilla vaihtelee seuraavasti: Nissan Qashqai 470 € - 930 €, Skoda Fabia 359 € - 816 €, Toyota Avensis 362 € - 681 € ja BMW 316: 453 € - 1 563 €.

Auto- ja liikennevakuutusasioita kysytään FINEn neuvonnasta päivittäin. Kysymykset liittyvät usein vahinkoasioihin, esimerkiksi auton käyvän arvon määrittämiseen. Bonusten kertyminen ja siirtäminen herättää myös paljon kysymyksiä.

”Moni yllättyy tiedosta, ettei bonusprosentti pysy liikennevakuutuksessa välttämättä samana jos vaihtaa vakuutusyhtiötä. Bonuksia ei voi myöskään siirtää ajoneuvosta toiseen tai perheenjäsenten välillä vapaasti”, Salo jatkaa.

Muista nämä asiat, kun kilpailutat vakuutuksesi:

1. Arvioi mitä turvaa haluat ja tarvitset.
  2. Tarkista vakuutuksen sisältö huolellisesti.
  3. Tarkista saatko alennuksia. Osa yhtiöistä myöntää esimerkiksi ammattiliittojen jäsenille vakuutuksia edullisempaan hintaan.
  4. Huomaa, että vakuutusyhtiöt eivät yleensä myönnä autolle pelkkää kaskovakuutusta, vaan edellyttävät että kyseisen auton liikennevakuutus on samasta yhtiöstä.

Tutustu FINEn uusiin vertailuihin ja oppaisiin www.fine.fi:

Kasko- ja liikennevakuutusten hintavertailu, Saara Järvelä
Lunastus auto- ja liikennevakuutuksesta, Mira Aarre

Lisätietoa:
Vakuutusasiantuntija Hanna Salo, p. 09 6850 1228.
Viestintäpäällikkö Elina Antila, p. 09 6850 1246 tai 040 548 3838.

Tutustu julkaisijan muuhun lehdistöaineistoon

Mediapankki