Etusivu » Tiedotteet » Talous » LähiTapiola luo uuden toimintamallin terveysalan hoitoketjujen lyhentämiseen – Pirkanmaa on ensimmäisten joukossa testaamassa uutta palvelua

LähiTapiola

Julkaistu: 04.02.2014 klo 10:08
Julkaisija: LähiTapiola

LähiTapiola luo täysin uudenlaisen toimintamallin vapaaehtoiseen henkilövakuuttamiseen.  Yhtenä toiminnan päämääränä on terveyspalveluiden  hoitoketjujen lyhentäminen.

Tällä tarkoitetaan sitä, että asiakkaat pystytään ohjamaan mahdollisimman nopeasti oikeaan hoitoon sekä tarvittaessa kuntoutukseen.  Hoitoketjua lyhennetään ohjaamalla asiakkaat oikeaan hoitoon uuden TerveysHelppi-nimisen puhelinpalvelun avulla.

Uutta valtakunnalliseksi tarkoitettua TerveysHelppi-nimistä palvelua testataan Pirkanmaalla. Pilotti muuttaa vakuutusyhtiön roolia vakuutuskorvausten maksajasta  hoitoketjun nopeuttajaksi ja asiakkaiden ’Helpiksi’.

TerveysHelppi-pilotissa tarkoituksena on muuttaa alan perinteistä toimintatapaa. Päämääränä on se, että sairastuessaan asiakas ottaa ensin yhteyttä TerveysHelppi-puhelinpalveluun, josta asiakas ohjataan oikeaan hoitoon.

”Tavoitteena on auttaa entistä paremmin asiakkaitamme muuttamalla rooliamme. Aiemmin vakuutusyhtiön toiminta rajoittui vain sairauden tai tapaturman jälkeisen korvausprosessin hoitamiseen.  Asiakkaamme sairastuessa hän otti itse yhteyttä lääkäriin, ja lääkärissäkäynnin jälkeen hän haki vakuutusyhtiöltä korvauksia”, johtaja Veli-Matti Qvintus LähiTapiolasta kertoo.

TerveysHelppi-pilotin tarkoituksena on terveyspalveluiden  hoitoketjujen lyhentäminen. LähiTapiola ei rakenna omaa sairaalaa, vaan hoidon nopeuttaminen perustuu LähiTapiolan asiantuntemukseen sekä yhteistyöhön eturivin hoitolaitosten kanssa, kuten tamperelaisen sopimuskumppanin Pihlajalinna-Dextran, kanssa.

LähiTapiolalla on paljon tilastotietoa siitä, miten kauan asiakkaiden parantumiseen kuluu aikaa erilaisten operaatioiden jälkeen. Esimerkiksi olkapääleikkauksesta toipumiseen vaikuttavat mm. hoitoon pääsyn nopeus, oikea hoitolaitos sekä hyvin hoidettu kuntoutus. ”Yhdessä hyvien hoitolaitoskumppaneiden kanssa voimme löytää asiakkaalle oikean terveydenhoidon ammattilaisen ja pystymme ohjaamaan asiakkaan nopeasti hoitoon – tämä taas tarkoittaa sitä, että asiakas saa heti tarvitsemaansa apua ja hän paranee nopeammin”, johtaja Veli-Matti Qvintus kertoo.

Henkilövakuuttamiseen liittyviä korvauksia maksetaan vuosittain useita satoja miljoonia euroa. ”Tämä on toimintaa, jossa kaikki voittavat – asiakkaamme saa parempaa palvelua sekä hyötyy itse esimerkiksi ansionmenetysten minimoinnin kautta, työnantaja muuan muassa sijaisjärjestelyjen vähentymisenä, LähiTapiola korvauskustannusten alentumisena ja yhteiskunta verotulojen myötä”, Pirkanmaan alueyhtiön toimitusjohtaja Pentti Kuusela muistuttaa.

TerveysHelppi ohjaa asiakkaat sopivaan hoitoon

LähiTapiola aloittaa TerveysHelppi-nimisen palvelun pilotin helmikuun alussa Pirkanmaalla 3.2.2014–30.6.2014. Kuuselan mukaan palvelulla varmistetaan se, että LähiTapiola on terveysasioissa asiakasta lähellä. ”Nyt asiakkaan apu on puhelinsoiton päässä. Jos asiakas tarvitsee hoitoa, pystymme ohjaamaan hänet Pirkanmaalla luotettavaan hoitoon”, Kuusela sanoo.

Kun asiakas soittaa TerveysHelppiin, numerossa vastaava terveydenhoidon ammattilainen kuuntelee asiakkaan tilanteen. Puhelun aikana hoitaja arvioi ja neuvoo asiakasta mm. hoidontarpeen suhteen sekä arvioi alustavasti asiakkaan vakuutuksen korvattavuutta kyseisessä tilanteessa. Lisäksi hän neuvoo asiakkaalle sopivan hoitolaitoksen ja varaa hänelle ajan asiakkaan puolesta. Joskus hoitaja voi myös arvioida tilanteen kiireettömäksi ja tällöin asiakas voikin itse päättää jäädä odottamaan rauhassa esimerkiksi flunssan paranemista ja saa tarvittavat hoito-ohjeet.

”TerveysHelpissä puheluihin vastaavat terveydenhuollon ammattilaiset, eli sairaanhoitajat ja laajan kokemuksen omaavat lähihoitajat. Mikäli konsultaatioihin tarvitaan apua, heidän tukenaan on päivystävä lääkäri. LähiTapiola ostaa TerveysHelpin palvelun Dextralta.  Merkittävää on myös se, että valtakunnallisen puhelinpalvelun asiantuntijat työskentelevät Tampereella lääkärikeskus Dextran tiloissa”, Kuusela sanoo.

"TerveysHelppi syventää edelleen yhteistyötämme LähiTapiolan kanssa. Ulkopuolisen tahon tekemässä vertailussa yksityissairaaloiden tehokkain hoitoketju oli Dextra-sairaalassa.  Olemme innoissamme, kun pääsemme edelleen kehittämään sekä palvelun laatua että hoitoketjujen tehokkuutta yhdessä vakuutusyhtiökumppanin kanssa. Uskon, että asiakkaille päin tämä palvelu tuo hoidosta selvästi nykyistä sujuvampaa, kun mallissa yhdistyy terveydenhuollon ammattilaisen neuvonta, vakuutusosaaminen ja erittäin nopea hoitoon ohjaus", Pihlajalinnan toimitusjohtaja Mikko Wiren arvioi.

”Olemme innoissamme tästä uudesta palvelusta. TerveysHelppi on mitä parhainta asiakaspalvelua. Asiakkaan kannalta on helppoa hoitaa sekä vakuutuskorvaus että lääkärin ajanvaraus yhdellä soitolla. Ja mikä parasta, saman soiton aikana asiakas saa vielä terveyskonsultointia mahdollisesta hoitotarpeesta. Uskonkin asiakkaidemme ottavan tämän palvelun innolla käyttöön”, Kuusela sanoo.

Pilottiin kuuluvat ne asiakkaat Pirkanmaalla, joilla on Tapiolasta tai Lähivakuutuksesta hankittu lapsivakuutus, Lähivakuutuksesta hankittu aikuisturva, tai Tapiolasta hankittu Omavara-vakuutus tai lapsiturva-vakuutus. TerveysHelpin numero on 0206 1000.

LISÄTIEDOT:

LähiTapiola