Etusivu » Tiedotteet » Talous » LähiTapiola: Asuntosijoittaminen kannattaa edelleen kasvukeskuksissa

LähiTapiola

LähiTapiola: Asuntosijoittaminen kannattaa edelleen kasvukeskuksissa

Julkaistu: 24.03.2015 klo 13:45
Julkaisija: LähiTapiola

Kasvukeskuksissa asuntosijoittaminen kannattaa edelleen, mutta yksittäisen asunnon sijasta hyvä vaihtoehto asuntosijoittamiseen on asuntorahasto. LähiTapiola on tuonut markkinoille uuden Asuntosijoitus Suomi -kapitalisaatiosopimuksen, jonka kautta asuntosijoittajaksi pääsee 50 000 eurolla.

LähiTapiola Asuntosijoitus Suomi on LähiTapiolan kolmas asuntoihin sijoittava kapitalisaatiosopimus. Kaksi edellistä myytiin loppuun muutamassa kuukaudessa, ja nykyisen asuntosijoitusrahastonkin uskotaan kiinnostavan asiakkaita.

–Tarjoamme asiakkaille sitä mihin itse uskomme ja olemme sijoittaneet. Asuntosijoittaminen kasvukeskuksien vuokra-asuntoihin kiinnostaa myös yksityissijoittajia. Toisaalta, kasvukeskuksissa 50 000 eurolla ei vielä ole mahdollista ostaa asuntoa hyvällä sijainnilla. Asuntosijoitus Suomen kautta pääsee siis sijoittamaan kasvukeskuksiin osana satojen miljoonien eurojen arvoista kiinteistöpääomarahastoa, sanoo yhteysjohtaja Santtu Tolonen LähiTapiola Private Bankingista.

LähiTapiola Asuntosijoitus Suomi on LähiTapiola Henkiyhtiön myöntämä sijoitussidonnainen kapitalisaatiosopimus, jonka varat sijoitetaan Asuntosijoitus Suomi Ky -kiinteistöpääomarahastoon. LähiTapiola hankki rahaston salkkuun joulukuussa yli 500 vuokra-asuntoa, ja aiemmin tässä kuussa rahasto solmi YIT:n kanssa puitesopimuksen yli 550 vapaarahoitteisen vuokra-asunnon rakentamisesta kasvukeskuksiin eri puolilla Suomea. Puitesopimuksen kokonaisarvo on yli 100 miljoonaa euroa. Vuokra-asuntoja rakennetaan pääkaupunkiseudulle, Tampereelle ja Turkuun, ja kaikki kohteet valmistuvat vuoden 2016 loppuun mennessä. Tämän jälkeen Asuntosijoitus Suomen portfoliossa on yli 1000 asuntoa, ja asuntojen määrää tullaan kasvattamaan vielä noin 1500 vuokra-asuntoon.

Kohteiden hajautus ja vuokrattavien asuntojen suuri määrä pienentävät sijoittajan riskejä

Asuntosijoitus Suomi -kapitalisaatiosopimus tulee myyntiin 24.3.2015, ja sitä on myynnissä 35 miljoonan euron osuus. Sopimusta myydään 30.6.2015 asti tai niin kauan, kunnes myyntimäärä täyttyy. LähiTapiola Asuntosijoitus Suomesta tavoitellaan noin 4-6 prosentin vuotuista tuottoa koko sijoitusajalla kulujen jälkeen. Tuotto-odotus perustuu sekä vuokrakassavirtoihin että asuntojen arvonnousuun.

Koko Asuntosijoitus Suomi -rahaston tavoitekoko on yli 300 miljoonaa euroa, ja se on markkinoiden suurimpia asuntorahastoja. Kohteiden hajautus ja vuokrattavien asuntojen suuri määrä pienentävät merkittävästi asuntosijoittamiseen ja vuokraukseen liittyviä riskejä. Näinä aikoina asuntomarkkinoiden tunteminen on sijoittamisessa kriittistä, mutta asuntorahaston kautta asuntosijoittaminen on mahdollista jopa ilman aiempaa asuntomarkkinoiden tuntemusta ja kokemusta.

–Meillä on vuosikymmenten kokemus rakennuttamisesta ja kiinteistösijoitustoiminnasta, ja nyt myös sijoittaja-asiakkaamme pääsevät hyötymään kokemuksestamme. Osa ammattitaitoamme on myös nähdä tulevaisuuteen: mistä pyritään hakemaan paras mahdollinen toimivuus vuokramarkkinoilla sekä kohteiden arvonnousu, sanoo LähiTapiolan kiinteistöpääomarahastoista vastaava johtaja Kim Särs.

Lisätiedot:

Santtu Tolonen