Etusivu » Tiedotteet » Talous » Kyberhyökkäykset Suomeen moninkertaistuivat toukokuussa

Kyberhyökkäykset Suomeen moninkertaistuivat toukokuussa

Julkaistu: 22.06.2016 klo 09:58
Julkaisija: Check Point Software Technologies Finland Oy

Check Pointin haittaohjelmakatsaus 6/2016

Kyberhyökkäykset Suomeen moninkertaistuivat toukokuussa

Suomalaiseen koneeseen hyökättiin jopa todennäköisemmin kuin kiinalaiseen tai venäläiseen koneeseen. Hyökkääjien tähtäimessä olivat erityisesti pankkijärjestelmät.

Espoo, 22. kesäkuuta 2016 – Tietoturvayhtiö Check Point Software Technologies ylläpitää riski-indeksiä, joka listaa maailman maat siinä järjestyksessä, kuinka todennäköistä on, että maassa olevaan tietojärjestelmään hyökätään. Suomi on yleensä sijainnut riski-indeksin hännillä, vain kahden tai kolmen askelen päässä maailman turvallisimmasta maasta. Esimerkiksi maaliskuussa Suomi oli 127 maan joukossa sijalla 125. Vain Norjassa ja Azerbaidjanissa havaittiin silloin vähemmän haittaohjelmia kuin Suomessa.

Toukokuun listalla Suomi on yllättäen sijalla 50, kun tietoja oli kerätty 112 maasta. Suomalaiseen koneeseen hyökättiin jopa todennäköisemmin kuin kiinalaiseen tai venäläiseen koneeseen. Vain Hondurasin tietoturvatilanne on heikentynyt toukokuun aikana enemmän kuin Suomen.

”Merkittävä hyökkäysten kasvu Suomessa johtui pääasiassa siitä, että Zeus- ja Tinba-infektioiden määrä kymmenkertaistui toukokuussa. Zeus ja Tinba ovat tunnettuja troijalaisia, joita käytetään erityisesti pankkijärjestelmien tunnusten varastamiseen. Myös Suomen yleisimmän haittaohjelman Zeroaccessin tartunnat kasvoivat 50 prosenttia.” kertoo Check Pointin maajohtaja Petri Sonkeri.

Check Point seuraa hyökkäysten määriä ja kehitystä tarkasti. Sonkerin mukaan uhkien määrä lisääntyy kasvavalla vauhdilla.

”On hyvin mahdollista, että näemme vastaavia piikkejä tai kohdistettuja hyökkäyksiä myös tulevaisuudessa”, hän sanoo.

Yleisimmät suomesta löytyneet haittaohjelmat toukokuussa 2016, top 10

1. Zeroaccess

2. Zeus

3. Tinba

4. Angler EK

5. Cutwail

6. JBossjmx

7. Matsnu

8. Cryptodef

9. Hackerdefender

10. Conficker

Maailman levinneimmät haittaohjelmaperheet olivat toukokuussa Conficker-mato ja pankkitroijalainen Tinba. Conficker aiheutti yksinään 14 prosenttia hyökkäyksistä. Tinban ja Salityn osuudet olivat 9 prosenttia kummankin. 10 yleisintä haittaohjelmaperhettä aiheuttivat 60 prosenttia hyökkäyksistä. Mobiililaitteiden haittaohjelmista oli HummingBad yleisin.

Haittaohjelmaperheitä oli liikkeellä 1 300 erilaista, lisäys edelliseen kuukauteen 15 prosenttia.

Check Pointin ThreatCloudTM on maailman laajin verkosto, joka kerää tietoja kyberhyökkäyksistä ja näyttää ne reaaliaikaisesti kartalla. Kuukausittain laadittava haittaohjelmatilasto perustuu ThreatCloudin tietoihin.

--

Check Pointin uhkakartta näyttää kyberhyökkäykset reaaliaikaisesti: ThreatCloud World Cyber Threat Map

Katso täältä, kun haluat tietää, mitä mikäkin haittaohjelma tekee: Check Point ThreatWiki

Tietoja Check Pointin uhkientorjuntaresursseista: threat-prevention-resources

Check Pointin tietoturvatiimin blogi: Check Point Blog

Lisätiedot ja haastattelupyynnöt:

Check Point Software Technologies Finland, maajohtaja Petri Sonkeri, petris.@checkpoint.com, p. 040 5047843

OSG Viestintä, Maija Rauha, maija.rauha@osg.fi, p. 0400 630 065

Seuraa Check Pointia:

Check Pointin blogi: http://blog.checkpoint.com/

Twitter: www.twitter.com/checkpointsw

Facebook: https://www.facebook.com/checkpointsoftware

YouTube: http://www.youtube.com/user/CPGlobal

Check Point Software Technologies Ltd.
Check Point Software Technologies Ltd. (www.checkpoint.com) on maailman suurin yksinomaan kyberturvallisuustuotteisiin keskittynyt yhtiö. Se on alan edelläkävijä ratkaisuillaan, joiden kyky havaita haittaohjelmat ja muut tunkeutujat sekä suojata asiakkaat kyberhyökkäyksiltä on ainutlaatuisen tehokas. Check Pointin täydellisen kattava tietoturva-arkkitehtuuri suojaa niin yritysverkot kuin mobiililaitteetkin, ja myös sen hallintajärjestelmä on kattava sekä intuitiivinen. Check Point huolehtii yli 100 000 yrityksen ja yhteisön tietoturvatarpeista organisaation koosta riippumatta. At Check Point, we secure the future.