Etusivu » Tiedotteet » Talous » Kuluttajalle helppo mahdollisuus todistaa positiivinen luottotieto

Bisnode Finland Oy

Kuluttajalle helppo mahdollisuus todistaa positiivinen luottotieto

Julkaistu: 26.06.2013 klo 08:45
Julkaisija: Bisnode Finland Oy

Bisnode on ensimmäisenä Suomessa, yhdessä ruotsalaisen yhteistyökumppaninsa Instantor AB:n kanssa, tuonut Suomen markkinoille ratkaisun, joka antaa lainanantajalle mahdollisuuden varmentaa tietoja kuluttajan tuloista sekä hänen muista mahdollisista lainoistaan - kuluttajan omalla suostumuksella.

Bisnoden Instantor-palvelu syrjäyttää perinteisen vaivalloisen lainanhakutavan, jossa toimitetaan palkkatietoja paperimuodossa ja hakemuslomakkeisiin kirjoitetaan muistissa olevat muut lainat. Myös lainanantaja välttyy manuaaliprosessilta, jolla hän on tulkinnut vastauksia ilman tiedon luotettavaa varmentamista. Lainanantaja ohjaa kuluttajaa kirjautumaan Instantor-palvelusta omalle pankkitililleen todistamaan luottokelpoisuutensa. Tiedot haetaan ainoastaan luottokelpoisuusarviointia varten.

Kuluttaja kirjautuu pankkitililleen omalla suostumuksellaan

Instantorin käyttäminen tapahtuu aina kuluttajan itsensä toimesta ja on vapaaehtoista. Lainanantaja voi vaatia Instantor-ratkaisun käyttämistä myös pakollisena. ”Palvelu helpottaa merkittävästi kuluttajan oikeudenmukaista arviointia ja parantaa hänen lainansaantimahdollisuuksiaan, tässä tapauksessa jokin vanha rästi ei välttämättä estä lainan saamista, jos kuluttajalla on osoittaa, että hänellä on nykyisin edellytykset suoriutua velvoitteistaan. Jos pankkitilitarkastuksesta käy ilmi, että tuloja ei ole ja lainoja on nostettu vaikka kuinka monta - voi olla, että lainaa ei heltiä vaikkei maksuhäiriöitä olisikaan”, kertoo Bisnoden myyntijohtaja Pasi Leino.

”Palvelu pysäyttää kuluttajan lainakierteen jo hyvissä ajoin, ennen kuin ensimmäistäkään maksuhäiriötä on rekisteröity. Harmittaahan se, jos lainaa ei saa, mutta kaikkein eniten tästä pitkällä tähtäimellä hyötyvät kuluttajat itse, koska ylivelkaantuminen voidaan pysäyttää aiempaa nopeammin. Tämä on iso askel siihen suuntaan, että jatkuvasti paheneva velkaongelma voitaisiin saada paremmin kuriin”, Leino toteaa.
Palvelu on kaikille lainanantajille avoin eikä perustu rekistereihin, vaan auttaa saamaan varmennettua tietoa kuluttajista nopeasti ja tehokkaasti oikealla hetkellä.

Lisätiedot:
Pasi Leino
Bisnode Finland Oy
Mobile: 040 840 6005
pasi.leino@bisnode.fi

Bisnode on johtava digitaalisen yritysinformaation tarjoaja Euroopassa, tarjoten täydellisiä myynnin ja markkinoinninratkaisuja, sekä luotto – ja yritysinformaatiota.